• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Estudios de Políticas Públicas
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Estudios de Políticas Públicas
  • View Item

Main uses of public policies and programs evaluation in Spain: A glance from the experts to promote their uses

Principales usos de la evaluación de políticas públicas y programas: Una mirada desde expertos españoles para fomentar su utilización

Author
Yáñez Cifuentes, María Teresa

Full text
https://revistaestudiospoliticaspublicas.uchile.cl/index.php/REPP/article/view/65039
10.5354/0719-6296.0.65039
Abstract
Research on evaluation use has become an object of study itself during the last 50 years, given its importance to improve policies and programs. This interest arises from observing a limited use in some cases, distinguishing uses of results (instrumental, conceptual and symbolic) and process (procedural). This article explores, from the perspective of spanish experts, the scope of the uses of evaluations on public policies and programs and its recommendations to promote greater use. The main findings are: i) a mixed balance between an optimistic view of the degree of use and other which considers that it would be moderately low; ii) the importance of the participation of those in charge and those involved to reinforce the impact of evaluation; iii) predominance of instrumental uses results aimed to modify and improve what has been evaluated, followed by conceptual uses that broaden knowledge, procedural uses and, to a lesser extent, symbolic uses. The article systematizes expert recommendations to promote greater use and impact of evaluations and proposes new lines of research, in order to improve the impact on quality and relevance of policies and programs.
 
La investigación acerca de los usos de las evaluaciones se ha convertido en objeto de estudio en sí mismo durante los últimos 50 años, dada su importancia para el mejoramiento de políticas y programas. Este interés surge al observar un uso limitado en algunos casos, distinguiéndose usos de resultados (instrumentales, conceptuales y simbólicos) y de proceso (procesuales). Este artículo explora, desde la visión de expertos españoles, cuáles son los usos de las evaluaciones de políticas públicas y programas y sus recomendaciones para fomentar una mayor utilización. Los principales hallazgos son: i) un balance mixto entre una visión optimista del grado de uso y otra, que considera que éste sería medianamente bajo; ii) la importancia de la participación de los encargados e implicados para fomentar el impacto de la evaluación; y iii) predominancia de usos de resultados instrumentales orientados a modificar y mejorar lo evaluado, seguido de usos conceptuales que amplían el conocimiento, de usos procesuales y en menor medida de usos simbólicos. El artículo sistematiza recomendaciones para fomentar un mayor uso e impacto de las evaluaciones y plantea nuevas líneas de investigación, para efectos de mejorar su impacto en la calidad y pertinencia de las políticas y programas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB