Ethics and education in Pandemic. Critical essay, reflections from a case in Ecuador
Ética y educación en Pandemia. Ensayo crítico, reflexiones desde un caso en Ecuador
Author
Guerrero Martínez, Sandra Fabiola
Full text
https://revistaethika.uchile.cl/index.php/ETK/article/view/6088110.5354/2452-6037.2021.60881
Abstract
First quarter of 2020, social isolation due to Pandemic. Telepresence education had to be resize. We keep being teachers by vocation, shaping to citizens for an unprecedented world.New planning demands for effective learning achievements. Synchronous, asynchronous and autonomous activities, turning the classroom into a hyper-connected, hyper-classroom. The constructivist model, innovative pedagogies, collaborative and dialogic didactics would be assembled from telematics, to validate them as good practices, with the purpose to continue training students who achieve their own significant and sustainable cognitive constructs, from the perpetual, and today more current than ever, challenge of unlearn, to relearn. Primer trimestre 2020, aislamiento social por Pandemia. Había que redimensionar la educación telepresencial. Seguir siendo maestros por vocación y decisión, formando ciudadanos para un mundo sin precedente. Nuevas exigencias de planificación para logros efectivos de aprendizaje. Actividades sincrónicas, asincrónicas y autónomas, convirtiendo el aula en una hiperaula, hiperconectada. El modelo constructivista, pedagogías innovadoras, didácticas colaborativas y dialógicas serían ensambladas desde la telemática, para validarlas como buenas prácticas, con el propósito de seguir formando alumnos que logren sus propios constructos cognitivos significativos y sustentables, desde el reto perpetuo y hoy más vigente que nunca de desaprender, para reaprender.