Tales of oral tradition and the constitution of subjectivity : The case of Manabí – Ecuador
Los Cuentos de tradición oral y constitución de subjetividad: El caso de Manabí – Ecuador
Author
Díaz Troya, Gonzalo Arturo
Full text
https://revistaethika.uchile.cl/index.php/ETK/article/view/6089210.5354/2452-6037.2021.60892
Abstract
This work aims to propose a methodological didactic that encourages the development of critical thinking; to achieve this commitment an exercise is presented for showing how to do it. The tales of oral tradition are the main input. According to the proposal, their analysis and interpretation go thought four sections: “description of the literary framework”, “sociocultural framework”, “religious framework”, “normative framework”. It starts from the assumption that the tales of oral tradition latently maintain a kind of discourse that must to be interpreted, since the language in which they are expressed is constituted in clothes that does not allow them to say exactly what they want to say; thence, it is suggestive to think that the tales latently maintain a kind of discourse that support a certain way of exercising and perpetuating states of domination. Este trabajo tiene como objetivo proponer una metodología didáctica que propicie el desarrollo de pensamiento crítico; para cumplir con este cometido, se presenta un ejercicio que muestra cómo hacerlo. Los cuentos de tradición oral se constituyen en el insumo principal. Según la propuesta, su análisis e interpretación pasan por cuatro secciones: “descripción del marco literario”, “marco sociocultural”, “marco religioso”, “marco normativo”. Se parte del supuesto de que los cuentos de tradición oral mantienen de forma latente un tipo de discurso que debe ser interpretado, ya que el lenguaje en que son expresados se constituye en el ropaje que no permite que estos digan lo que exactamente quieren decir; de allí, resulta sugerente pensar que los cuentos mantienen de forma latente un tipo de discurso que respaldan una determinada forma de ejercer y perpetuar estados de dominación.