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Causativity and stativity: some examples from Spanish

Causatividad y estatividad: algunos ejemplos del español

Author
Jaque Hidalgo, Matías

Full text
https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/47582
Abstract
This article addresses the syntactic and semantic properties of causative stative predicates. We focus on two Spanish group of verbs: instrumental alternation verbs (bloquear ‘to block’, obstruir ‘to obstruct’) and object experiencing psych verbs (preocupar ‘to worry’, molestar ‘to annoy’). We show that, although both groups of predicates exhibit atelic and non dynamic (that is, stative) readings, their aspectual characterization is not properly accounted for by the stage level category (Pylkkänen 2000, Fábregas y Marín 2015). Instead, we claim that causative states are davidsonian states (cf. Maienborn 2005), that is, states with an event argument, which is claimed to be a necessary condition for causative relations. We motivate this conclusion from a model of syntax-semantics interface in which external arguments do not combine directly with (pure) states (Moreno Cabrera 2003), but must establish first a thematic relation with events (Jaque 2014).
 
El presente trabajo aborda las características semánticas y sintácticas de los predicados estativos que expresan relaciones causativas. En concreto, centramos nuestro análisis en dos grupos de verbos del español: verbos de alternancia instrumental, del tipo bloquear, tapar u obstruir; y verbos psicológicos de objeto experimentante, del tipo preocupar, molestar o aburrir. Mostraremos que, si bien pueden identificarse en ambos predicados lecturas atélicas y no dinámicas (es decir, estativas), su caracterización como predicados de nivel de estadio (Pylkkänen 2000, Fábregas y Marín 2015) no es descriptivamente suficiente. Propondremos, en cambio, que los estados causativos corresponden siempre a estados davidsonianos (cf. Maienborn 2005), es decir, estados con un argumento eventivo, que será condición necesaria de una relación causal. Motivaremos esta conclusión desde un modelo de interfaz semántica-sintaxis en la que los argumentos externos marcados como iniciadores no se combinan nunca directamente con estados (puros) (Moreno Cabrera 2003), sino que deben establecer primero una relación temática con un evento (Jaque 2014).
 
Metadata
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