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From I to ethos: the multifaceted Lucio V. Mansilla regarding the Ranquele’s speech

Del yo al ethos: el polifacético Lucio V. Mansilla ante el habla de los ranqueles

Author
Zaslavsky, Danielle

Full text
https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/57731
Abstract
This article examines the representations of the Araucanian world in Lucio V. Mansilla’s Una excursión a los indios ranqueles, a travel story published in Buenos Aires in 1870. Drawing on a discursive and argumentative approach, the article analyses and explores how, via the different ethos set out in the story, e.g. that of the ethnographer, the philologist, the politician, the soldier and the literary man; as well as through his description of the indigenous world, Mansilla tries to denounce the dichotomy barbarism-civilization. Based on his own experience with the Ranquele Indians, Mansilla establishes a series of analogies between the discursive interactions of the Ranqueles and the political modalities of the “civilized” world, that reveals a subtle understanding of all the language dimensions. In his description, which could be that of a contemporary discourse analyst, the Ranqueles are portrayed as being on par with any Argentinean politician. However, Mansilla’s discursive universe, which is that of a cultured and literate politician of his time, and the mixed audience he targets, result in a rather heterogeneous vision of the indigenous world whose impending extermination he is trying to prevent.
 
El presente artículo aborda las representaciones del mundo araucano que da el coronel Lucio V. Mansilla en su conocido relato de viaje Una excursión a los indios ranqueles, publicado en Buenos Aires en 1870. El análisis descansa en un enfoque discursivo y argumentativo e indaga, mediante los distintos ethos construidos lo largo del relato, el de etnógrafo, filólogo, político, militar y literato, cómo, a través de su descripción del mundo indígena, Mansilla busca denunciar la dicotomía barbarie-civilización. La observación de las interacciones discursivas que se dan entre los ranqueles lo lleva a establecer analogías entre estas y las modalidades del discurso político del mundo “civilizado”, que revelan una sutil aprehensión del lenguaje en todas sus dimensiones. Mediante una descripción que podría ser la de un analista contemporáneo del discurso, Mansilla convierte a los ranqueles en hombres equiparables a cualquier político argentino. Sin embargo, el universo discursivo de Mansilla, que es el de un político culto y letrado de su tiempo, y el auditorio variopinto al que se dirige, produce irremediablemente una visión muy heterogénea de este mundo indígena al que quiere de alguna manera proteger del exterminio que se avecina.
 
Metadata
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