• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Boletin de Filología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Boletin de Filología
  • View Item

Reconstructed dialogues in the sociolinguistic interview

Los diálogos reconstruidos en la entrevista sociolingüística

Author
Gallucci, María José

Full text
https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/64217
Abstract
In this article, we report the analysis of reconstructed dialogues (DREC) in a sample of the socially-stratified corpus PRESEEA-Caracas (Bentivoglio & Malaver 2006, 2012; Gallucci, González & Malaver 2013). In this first approach to the use of DREC as a polyphonic instance in Spanish spoken in Caracas, we identified several features in these dialogues: types of quotes, introductory framework, turn-taking configuration, and type of narrator. Moreover, we also examined the potential relationship between DRECs and social variables (i.e., gender, age and level of instruction). Results show i) that DRECs are usually constituted by cases of direct speech without a verb or freestanding quotations (Cameron 1998); ii) that the introductory frame of DRECs tends to be an instance of direct speech headed by a communication verb, iii) that the sequences of the dialogues are organized in pairs of question/answer or assertion /response; iv) that the narrator animates two voices, including their own. Regarding extralinguistic variables, we found that the use of DRECs in our sample was associated with the gender of the speakers and their level of instruction.
 
En este artículo describimos y explicamos de qué manera se construyen los diálogos reconstruidos (DREC) en un conjunto de muestras orales del PRESEEA-Caracas (Bentivoglio y Malaver 2006, 2012; Gallucci, González y Malaver 2013). En esta primera aproximación al estudio de esta instancia polifónica en el corpus del español caraqueño, hemos considerado los tipos de citas que conforman los DREC, el marco introductor, los turnos, los enunciadores o speakers y el uso de los DREC en relación con los factores sociales inherentes a nuestra muestra de estudio. Los resultados generales obtenidos muestran que: i) los DREC están conformados, sobre todo, por citas directas sin marco o freestanding quotations (Cameron 1998); ii) suelen ir introducidos por citas directas tradicionales, es decir, encabezadas por un verbo de comunicación conjugado; iii) en su mayoría están constituidos por secuencias organizadas en pares de pregunta/respuesta o de aserción/réplica; iv) el locutor suele animar, en su mayoría, dos voces, incluida la propia. En lo que respecta a las variables extralingüísticas, los datos estadísticos muestran que el uso de enunciados citativos en el marco de un DREC guarda relación, al menos en nuestras entrevistas, con el sexo y el grado de instrucción de los hablantes.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB