• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Estudios de Administración
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Estudios de Administración
  • View Item

Knowledge generation and transfer in small companies: case studies in the information technology sector

Generación y transferencia de conocimiento en pequeñas empresas: estudio de casos en el sector de las tecnologías de la información

Author
Zapata, Laura

Pineda, José Luis

Full text
https://revistas.uchile.cl/index.php/EDA/article/view/56447
10.5354/0719-0816.2006.56447
Abstract
Knowledge management is a key process for sustaining a firm´s competitive advantage in dynamic environments. Firms competing in such environments must have, not only relevant technological resources, but also flexibility and administrative capabilities for coordinating internal competencies. In this study, knowledge generation and transfer processes are analyzed by means of case study of four small firms in the information technology business in Barcelona. As result of this study a conceptual model is developed, proposing that knowledge generation is possible through an external information acquisiton process and an internal knowledge creation process. This last process is facilitated by personal motivation and by the opportunity to learn from other organizational members. Knowledge transfer happens by utilizing formal and informal communication mechanisms. Although formal communication mechanisms like documents and intranet provide a strong support for the transfer process, employees prefer to transmit their knowledge by more personal means, face to face.
 
La gestión de conocimiento es un proceso determinante para sostener una ventaja competitiva sostenible en empresas que compiten en entornos dinámicos. Estas empresas no solamente tienen recursos tecnológicos relevantes, sino que deben mostrar flexibilidad y capacidad administrativa para coordinar efectivamente sus competencias internas. Los procesos de generación y transferencia del conocimiento son analizados en esta investigación por medio de un estudio de casos de cuatro pequeñas empresas del sector de las tecnologías de la información en Barcelona. Como resultado del estudio, se ha diseñado un modelo conceptual en el cual la generación de conocimiento es posible a través de la adquisición de conocimiento externo y de la creación interna de conocimiento. Este último proceso es facilitado por la motivación personal y por la oportunidad de aprender de los miembros de la organización. La transferencia del conocimiento se lleva a cabo a través de la utilización de mecanismos formales e informales de comunicación. Aun cuando los mecanismos formales como los documentos y el Intranet proveen de un fuerte apoyo a este proceso, los empleados prefieren transferir su conocimiento de una forma personal, cara a cara.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB