A coevolutionary approach to organizational learning and competition in markets
Un enfoque coevolutivo del aprendizaje organizacional y la competencia en los mercados
Author
Olavarrieta Soto, Sergio
Abstract
This article seeks to integrate the ideas of organizational learning literature within a more global model, where learning emerges from a dynamic and evolutionary competitive process. This process also explains the existence of firm heterogeneity in terms of patterns and performance. The model considers firms as systems that learn from competition in the market, which is seen not only as a resource allocator, but also as a scenario for experimentation and learning. Some implications for future research and management practice are offered. Este artículo busca elaborar las ideas presentes en la literatura del aprendizaje organizacional, integrándolas dentro de un modelo más global, donde el aprendizaje emerge de un proceso de competencia dinámica o evolutiva en los mercados, y en el que se explica la observable heterogeneidad en formas y rendimientos de las empresas. Los elementos centrales del modelo se orientan a considerar a la empresa como ente que aprende a través de la competencia en el mercado, el que además de dispensador de recursos es visto como un escenario de experimentación y aprendizaje. Además, se presentan algunas implicancias para la práctica e investigación en administración.