• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Estudios de Administración
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Estudios de Administración
  • View Item

Relational marketing and CRM in SMEs in the textile and apparel sector in Antioquia

El Mercadeo Relacional y CRM en las Pymes del Sector Textil y de la Confección de Antioquia

Author
Ruiz-Velásquez, María Andrea

Ceballos, Lina María

Londoño-Vélez, Natalia

Full text
https://revistas.uchile.cl/index.php/EDA/article/view/57695
10.5354/0719-0816.2020.57695
Abstract
This qualitative research explores the strategies and activities involved in relationship marketing and Customer Relationship Management (“CRM”) implemented by manufacturing SMEs in the textile and apparel sector in the department of Antioquia, Colombia (South America). The methodology was developed based on 13 in-depth interviews with SMEs in the sector and experts in the fashion industry and relationship marketing. Findings indicate a low level of maturity in the implementation of relationship marketing activities and CRM. Companies with higher levels of maturity had more administrative capacity and employees with higher levels of education, open to technology, with a correct approach to adding value, and open to innovation in terms of processes and services. The lack of marketing guidelines and limited budgets and personnel were the main barriers. The implementation of simple and practical relational marketing plans are recommended to enhance the appropriate use of resources.
 
Esta investigación cualitativa explora las estrategias y actividades de mercadeo relacional y CRM realizadas por pymes manufactureras del sector textil y de la confección del departamento de Antioquia, Colombia (Suramérica). La metodología se desarrolló a través de 13 entrevistas a profundidad con pymes manufactureras del sector y expertos en la industria de la moda y el mercadeo relacional. Se evidencia un bajo nivel de madurez en la implementación del mercadeo relacional en estas pymes. Mayores niveles de madurez se presentan en empresas con mayores capacidades administrativas y empleados con mayor nivel educativo, abiertos a la tecnología, con un enfoque a agregar valor en la oferta, y dispuestos a innovar en términos de procesos y servicios. La falta de lineamientos de mercadeo y limitado presupuesto y personal se convierten en las principales barreras. Se recomienda la implementación de planes de mercadeo relacional, desde una aproximación sencilla y práctica, haciendo uso adecuado de sus recursos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB