Implementation of flat structures in Colombian organizations
Implementación de estructuras planas en organizaciones colombianas
Author
Molina-Velásquez, Isabel Cristina
López-Gallego, Francisco
Munoz, Yaromir
Abstract
This research seeks to understand the adoption of a flat structure in Colombian organizations as viewed by academics, entrepreneurs and consultants. It is a qualitative research and it uses a descriptive and cross-sectional approach that offers a conceptual understanding of what a flat structure really is and how it contrasts with the opinion of Colombian and other Latin American experts as to how to identify its characteristics in this context, the impacts on the way companies operate and the key requirements for its implementation. The purpose is to shed light on the applicability of these types of organizations in the Colombian context. The flat structure is found to have low levels of formalization, centralization and differentiation. Therefore, organizations must take care when implementing these configurations to have a clear purpose, a strong culture (that functions as an alignment mechanism), human talent with high self-management skills, the correct leadership style and focus on the performance of team and individual performance. Interviewees agree that this type of structure offers very relevant advantages in the current business context. Things such as rapid adaptation to changes in the environment, greater innovation, employees’ commitment and proactivity and a better working environment are just a few examples. On the other hand, organizations with this structure will have to deal with highly complex disadvantages associated with disorganization, the materialization of agency conflicts, resistance of leaders to the loss of power and lack of coherence between corporate purpose and structure. The managerial implications of adopting flat structures are discussed. La investigación se ocupa de entender la adopción de estructuras planas en organizaciones colombianas, desde el punto de vista de académicos, empresarios y consultores. Es de tipo cualitativo con un enfoque descriptivo y de corte transversal. Se analiza qué es la estructura plana y se contrasta con la opinión de expertos colombianos y latinoamericanos sobre su implementación en el contexto colombiano. Se encuentra que la estructura plana es aquella con bajos niveles de formalización, centralización y diferenciación, para cuya configuración las organizaciones deben ocuparse de contar con un propósito claro, una cultura fuerte que funcione como mecanismo de alineación, un talento humano con habilidades de autogestión altamente desarrolladas, un estilo de liderazgo pertinente y foco en el desempeño de los equipos y los individuos. Esta estructura favorece la adaptación rápida a los cambios del entorno, mayor innovación, compromiso, proactividad de los colaboradores y un mejor clima laboral. También hay desventajas como la alta complejidad para su gestión, asociadas a la desarticulación de la gestión, la materialización de conflictos de agencia, resistencia de los líderes ante la pérdida de poder y falta de coherencia entre el propósito corporativo y la estructura. Se discuten las implicaciones gerenciales de la adopción de estructuras planas.