• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Estudios de Administración
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Estudios de Administración
  • View Item

Critical Success Factors of a Jewelry SME from Jalisco to COVID-19: a case study

Factores críticos de éxito de una pyme joyera jalisciense ante el covid-19: estudio de caso

Author
Rodriguez Aldana, Marcia Lorena

Fong Reynoso, Carlos

Full text
https://revistas.uchile.cl/index.php/EDA/article/view/66339
10.5354/0719-0816.2022.66339
Abstract
In Mexico, the jewelry industry of Jalisco contributes with 70% of the national production. The purpose of this document is to analyze the strategic response regarding the key success factors of a SME jewelry factory of Guadalajara, to cope with the COVID-19 arrival, in order to maintain its competitive advantage. Due its nature, the sector is handled with discretion, which makes it difficult to study. For this reason, this investigation shares relevant information. A longitudinal study was carried out from 2019 to 2021 to a factory with 40 years in the sector. It has been found that the SME maintains its competitive advantage through six critical success factors of the industry, which in 2019, in order of importance were price, quality, innovation (technological processes), design (new products), customer service and reputation. It was found that, after coronavirus pandemic, the six factors remain the same, but in a different order.  Design has taken the first position and the others are behind. It is concluded that these factors are a whole and all of them are necessary to maintain competitive advantage in the jewelry sector, but their relative importance changes after new market demands.
 
La industria joyera jalisciense, considerada un éxito internacional produce el 70 % de la joyería de México. Por su naturaleza, este sector se maneja con discreción, lo que dificulta su estudio. En este contexto, los resultados de esta investigación  proporcionan una evidencia relevante para analizar al sector joyero. De forma longitudinal, entre 2019 y 2021, se efectuó el estudio de caso de una pyme, con más de cuatro décadas en la industria, para analizar su respuesta estratégica ante el covid-19, dados los factores críticos de éxito (FCE) del sector. Entre los principales hallazgos, se encuentra que la empresa joyera mantiene una ventaja competitiva mediante el uso de seis FCE que, durante el año 2019, fueron, en orden decreciente: precio, calidad, innovación (procesos tecnológicos), diseño (productos nuevos) trato al cliente y reputación. Tras la pandemia, se observa que todos los FCE mencionados siguen siendo relevantes,  aunque en la búsqueda de mantener ventaja competitiva, se reconfigura su orden: el diseño se convierte en el más relevante. Se concluye que los seis factores identificados son esenciales para mantener el éxito en las empresas de esta industria, con la variante de que su importancia relativa cambia para ajustar la ventaja competitiva a las nuevas demandas del mercado.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB