Show simple item record

dc.creatorSologuren, Enrique
dc.creatorVenegas, René
dc.date2022-05-31
dc.identifierhttp://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2200
dc.identifier10.29344/0717621X.45.2200
dc.descriptionThe epistemic modality is a discursive-semantic category that expresses degrees of certainty in texts. In this way, degrees may vary in a certain discursive genre, depending upon discipline communities. This paper describes the lexical linguistic structures that show the epistemic modality in a corpus of Undergraduate Graduation Projects (TFG, by its Spanish acronym) written in Spanish in different disciplinary fields. The methodology used in this research follows a non-experimental, cross sectional design, and presents an exploratory-descriptive scope. The design of the research follows a qualitative methodological strategy based on a corpus. This research focuses on the lexical level. It has an empirical nature, a pure objective and applied implication. Data show significant predominance of non-assertive epistemic modality markers (80%) compared to assertive epistemic modality markers (20%). Both marker types statistically predominate in accomplishing the communicative purposes of "showing previous research and important conceptual background (MM2)" and "accounting for the results and their interpretation in the context of the investigation (MM4)" . However, they have important disciplinary distinctions of specific rhetoric patterns displayed in each macro-move of TFG. Findings make possible to understand the way each discipline differently constructs its positioning in the academic discourse of students. Additionally, these findings demonstrate the configuration of various rhetoric strategies of mitigation and reinforcement, and the way they vary in different disciplines.en-US
dc.descriptionLa modalidad epistémica es una categorí­a semántica-discursiva que expresa grados de certeza en los textos, los que podrí­an variar en un mismo género dada la comunidad discursiva. En el presente trabajo se describen las estructuras lingüísticas de nivel léxico que expresan la modalidad epistémica en un corpus de Trabajos Finales de Grado (TFG) en español en diferentes disciplinas. La metodologí­a empleada sigue un diseño de tipo no experimental, transeccional y presenta un alcance exploratorio-descriptivo. El diseño de la investigación sigue una estrategia metodológica de corte cuantitativa y basada en corpus. El estudio está centrado en el nivel léxico, es de naturaleza empí­rica, finalidad pura e implicancias aplicadas. Los datos muestran una significativa predominancia de los marcadores de modalidad epistémica no asertiva (80%) frente a los marcadores de modalidad epistémica asertiva (20%). Ambos tipos de marcadores predominan estadí­sticamente en el cumplimiento de los propósitos comunicativos "presentar investigaciones previas y antecedentes conceptuales relevantes (MM2)" y "Dar cuenta de los resultados y su interpretación en el contexto de la investigación (MM4)" , aunque con distinciones disciplinares relevantes en cuanto a los patrones retóricos especí­ficos desplegados en cada macromovida del TFG. Los hallazgos permiten comprender la forma en que cada disciplina construye el posicionamiento en el discurso académico estudiantil. Asimismo, estos hallazgos evidencian la configuración de diversas estrategias retóricas de mitigación y refuerzo y el modo en que varí­an de disciplina en disciplina.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/xml
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica Silva Henrí­quezes-ES
dc.relationhttp://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2200/2574
dc.relationhttp://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2200/2646
dc.rightsDerechos de autor 2022 Literatura y Lingüísticaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceLiteratura y Linguí­stica; No. 45 (2022): Literatura y Lingüísticaen-US
dc.sourceLiteratura y Lingüística; Núm. 45 (2022): Literatura y Lingüísticaes-ES
dc.source0717-621X
dc.source0716-5811
dc.subjectepistemic modality, discourse markers, Final Degree Project genre, academic discourse, academic Spanish.en-US
dc.subjectModalidad epistémica, marcadores del discurso, género trabajo final de grado, discurso académico, español académico.es-ES
dc.titleMarcadores epistémicos en el género trabajo final de grado en español: variación disciplinar en la escritura de formación académicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtí­culo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record