Nulla aesthetica sine ethica. Apuntes sobre estética y ética en la obra de Guillermo Calderón.
Author
Benítez, Carlos
Abstract
This article is an inquiry into three stages of ethical-aesthetic manifestations of the work of the playwright Guillermo Calderon. I suggest that Calderón's work is anchored in the representational structure of the Chilean left culture that emerged in the 60s and 70s. This proposed first instance reveals the intrinsic relationship in that work between ethical elements and aesthetic. In the second instance, the way in which ethical elements are represented, such as antagonistic ones, and verisimilitude are analyzed. The last section of the article seeks to find concrete examples of these representations in three stages of Calderón's work. Analytical elements include not only theatrical pieces; elements of music, painting, poetry and cinema are also used. It seeks to dialogue on equal terms with the transmedia elements present in Calderon's work. Este artículo es una indagación, en tres etapas, de las manifestaciones éticas-estéticas de la obra del dramaturgo Guillermo Calderón. Se propone que la obra calderoniana se ancla en la estructura representacional de la izquierda chilena surgida en las décadas de 1960 y 1970. La genealogía revela la intrínseca relación que existe en dicha obra entre los elementos éticos y estéticos. En segunda instancia, se analiza la forma en que son representados elementos éticos tales como los antagónicos, y la verosimilitud. El último apartado del artículo ofrece ejemplos concretos de representaciones en tres etapas de la obra calderoniana. Como elementos analíticos se incluyen no solamente las piezas teatrales; también se utilizan elementos de la música, de la pintura, poesía y cine. Se busca dialogar en igualdad de condiciones con los elementos transmediales presente en la obra calderoniana.