Show simple item record

Entidades agrarias y estrategias educativas (Región pampeana, Argentina 1960 a 2017)

dc.creatorGutiérrez, Talía Violeta
dc.date2020-06-25
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/6152
dc.identifier10.4206/rev.austral.cienc.soc.2020.n38-14
dc.descriptionAgrarian organizations in Argentina, from unions to cooperatives or otherwise, have historically been interested in carrying out training actions for their associates and their families or in approaching the formal educational system as a seedbed for future leaders or to train young people in these entities’ values and transmit them to the rest of society. In this article, we discuss and compare educational proposals from two organizations considered, although with different characteristics, “non-unionized” in Argentina –the Association of Argentine Cooperatives (ACA in Spanish) and the Argentine Association of Regional Consortiums of Agricultural Experimentation (AACREA in Spanish). By addressing their strategies, we will provide an understanding of relevant aspects of these organizations to assess the role they seek to assume in society. We will focus on the continuities, changes, differences and similarities of these entities’ actions as well as the possible reach of their contents and values into society, among other issues.en-US
dc.descriptionLas entidades agrarias de Argentina –ya sean gremiales, cooperativistas o de otro tipo- se han interesado históricamente en realizar acciones de capacitación para sus asociados y sus familias o de acercamiento al sistema educativo formal, como semillero para futuros dirigentes o de manera más general para formar a los más jóvenes en los valores que propician y de esa manera también transmitirlos al resto de la sociedad. Nos interesa en este artículo discutir y comparar las propuestas educativas de dos de las entidades consideradas “no gremiales”, aunque de características diferenciadas, la Asociación de Cooperativas Argentinas (ACA) y la Asociación Argentina de Consorcios Regionales de Experimentación Agrícola (AACREA). Abordar sus estrategias nos permitirá comprender mejor ciertos aspectos relevantes para entender el rol que pretenden asumir estas entidades en la sociedad. Se advertirán continuidades, cambios, diferencias y semejanzas sobre los destinatarios de las acciones, su posible alcance, los contenidos y valores que difunden, entre otras cuestiones.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/6152/7264
dc.rightsDerechos de autor 2020 Revista Austral de Ciencias Socialeses-ES
dc.sourceRevista Austral de Ciencias Sociales; No. 38 (2020); 269-289en-US
dc.sourceRevista Austral de Ciencias Sociales; Núm. 38 (2020); 269-289es-ES
dc.source0718-1795
dc.source0717-3202
dc.subjectentidades agrariases-ES
dc.subjecteducaciónes-ES
dc.subjectArgentinaes-ES
dc.subjectAgrarian Entitiesen-US
dc.subjectEducationen-US
dc.subjectArgentinaen-US
dc.titleAgrarian Organizations and Educational Strategies (Pampean Region, Argentina, 1960 to 2017)en-US
dc.titleEntidades agrarias y estrategias educativas (Región pampeana, Argentina 1960 a 2017)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record