Telluric Movements in 20th Century Chilean Poetry
Movimientos telúricos en la poesía chilena del siglo XX
Author
Márquez, Francisca
Palma, Cristóbal
Pinochet, Carla
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/616610.4206/rev.austral.cienc.soc.2020.n39-02
Abstract
Chile has always been a country ravaged by natural catastrophes, earthquakes, and tsunamis. Asking how 20th Century poets perceive these events by giving life to their works and narrating earthly disaster is the question central to this article. Accounting for the singular ways whereby poetry illuminates social and cultural imaginaries, this work synthesizes four poetic entries into the seismic universe of Chile: a) the earthquake as a hinge between life and death; b) the telluric condition as a way of inhabiting perpetual movement; c) material traces of earthquakes as vivid expressions of catastrophe; and d) tremors as a way of representing social inequality. Poetic verse is concluded as announcing the loss of legitimacy of the unique and hegemonic view of the national imaginary; and returning trust to the first person who narrates the movement of a society and an injured identity. Chile ha sido desde siempre un país asolado por catástrofes naturales, terremotos y maremotos. Preguntarse por el modo en que los poetas del siglo XX percibieron estos hechos para dar vida a sus obras y narrar el desastre telúrico es la pregunta central de este artículo. Para dar cuenta de las formas singulares en que la poesía puede iluminar los imaginarios sociales y culturales, este trabajo sintetiza cuatro entradas poéticas al universo sísmico de Chile: a) el terremoto como bisagra entre la vida y la muerte; b) la condición telúrica de Chile como una forma de habitar el vaivén perpetuo; c) la huella material del sismo como vívida expresión de su catástrofe; y d) el temblor como forma de eclosión de la desigualdad social. Se concluye que el verso poético anuncia la pérdida de legitimidad de la mirada única y hegemónica del imaginario nacional; y devuelve la confianza a esa primera persona que narra el movimiento de una sociedad y una identidad lastimada.