Graphism, multitemporality and texts as objects of power in the biography of a Mapuche’s Machi in Chile
Grafismo, multitemporalidad y textos como objetos de poder en la biografía de una Machi Mapuche en Chile
Author
Bacigalupo, Ana Mariella
Full text
https://revistadeantropologia.uchile.cl/index.php/RCA/article/view/4060410.5354/rca.v0i31.40604
Abstract
Mapuche oral shamanic biographies and performances —some of which take the form of “bibles” and involve shamanic literacies— play a central role in the production of indigenous history in southern Chile. In this article, I explain how and why a mixed-race Mapuche shaman charged me with writing about her life and practice in the form of such a “bible”. This book would become a ritual object and a means of storing her shamanic power by textualizing it, thereby allowing her to speak to a future audience. The realities and powers her “bible” stored could be extracted, transformed, circulated, and actualized for a variety of ends, even to bring about shamanic rebirth. Ultimately, I argue, through their use and interpretation of this kind of “bible”, Mapuche shamans expand academic notions of indigenous history and literacy. Las performatividades y biografías orales chamánicas de los Mapuche —algunas estructuradas como “biblias” que incluyen alfabetizaciones chamánicas— desempeñan un papel fundamental en la producción de historia indígena en el sur de Chile. En este artículo, explico cómo y por qué una machi mapuche mestiza me encargó que escribiera sobre su vida y práctica en forma de “biblia”. Este libro se convertiría en un objeto ritual y en un medio para guardar su poder chamánico al textualizarlo y así permitirle hablar ante un futuro público. Las realidades y los poderes encerrados en su “biblia” podrían ser extraídos, transformados, divulgados y actualizados para variados fines, incluso para lograr el renacimiento chamánico. Por último, argumento que, a través del uso y la interpretación de este tipo de “biblia”, los chamanes mapuche amplían sus conceptos académicos de historia y alfabetización indígenas.