Music and women. Persistence of gender mandates in artistic trajectory of migrant women in Chile
Música y mujeres. La persistencia de los mandatos de género en las trayectorias artísticas de mujeres migrantes en Chile
Author
Facuse, Marisol
Franch, Carolina
Full text
https://revistadeantropologia.uchile.cl/index.php/RCA/article/view/5396710.5354/rca.v0i39.53967
Abstract
The following article takes musical practices as a starting point as a relevant domain to understand the processes and migratory dynamics from the social sciences, introducing the analytical optics of gender. Through a review of two artistic trajectories of immigrant women, Angelica Altamirano of Peru and Guisella Plaza of Ecuador, we propose to open a reflection on how the dominant sex-gender system generates a series of obstacles for women to start and consolidate their careers musicals. The narratives of the interviewed music evidence the persistence of the woman-private, man-public dichotomy in the artistic and musical field, operating as an enclave to designate roles, positions and priorities to those who seek to insert themselves in contemporary musical scenes. This way it is possible to verify that in spite of the transformations in favour of the gender equality in the public space in the last decades, the worlds of the music update a sexual division of the work that makes the option for the music as a professional path very difficult plausible for women. Likewise, the migration contexts that these women face deepen this gap by weakening or definitively eclipsing the artistic careers initiated by women in their countries of origin, showing how in migration traditional gender roles can be strengthened, forming critical knots of inequality and Subalternity for migrant women. El siguiente artículo toma como punto de partida las prácticas musicales como un dominio relevante para comprender los procesos y dinámicas migratorias desde las ciencias sociales, introduciendo a esta discusión la óptica analítica de género. A través de una revisión de dos trayectorias artísticas de mujeres inmigrantes, Angélica Altamirano de Perú y Guisella Plaza de Ecuador, proponemos abrir una reflexión acerca de cómo el sistema sexo- genérico dominante impone a las mujeres una serie de obstáculos para iniciar y consolidar una carrera musical. Las narrativas de las entrevistadas evidencian la persistencia de la dicotomía mujer-privado, hombre-público en el ámbito artístico y musical operando como un enclave para designar roles, posiciones y mandatos a quienes buscan insertarse en las escenas musicales contemporáneas. Así es posible constatar que, a pesar de las transformaciones en favor de la igualdad de género de las últimas décadas, los mundos de la música actualizan una división sexual del trabajo que dificulta la opción por la música como un camino profesional para las mujeres. Por otra parte, los contextos de migración que enfrentan estas mujeres músicas, profundizan esta brecha fragilizando o definitivamente eclipsando las carreras artísticas iniciadas en los países de origen. Constatamos que en la migración pueden fortalecerse los roles de género tradicionales, conformando nudos críticos de desigualdad y subalterindad para las mujeres migrantes.