“Flower Power”. Bach Flower therapy as political practice in healthcare
“Flower Power”. La terapia de Flores de Bach como práctica política en salud
Author
Junge, Patricia Helena
Full text
https://revistadeantropologia.uchile.cl/index.php/RCA/article/view/6443810.5354/rca.v0i43.64438
Abstract
This paper is based on the results of my doctoral research in anthropology on solidarity practices of integrative medicine in two non-governmental primary healthcare centers in the communes of Recoleta and Independencia, in Santiago de Chile. Both places are run by healthcare professionals with a background in social and community medicine. Historical, political and personal trajectories led these practitioners to move from the community healthcare practices previous to the military coup of 1973 to post-dictatorship primary healthcare practices where the political component is developed through non-conventional therapies. Among these are Bach Flowers, which I discuss in detail here. Based on the political philosophy of Jacques Rancière and the critical medical anthropology of Hans Bear, I argue that, in that transition, the unconventional healthcare practice of Bach Flowers became political practices of disagreement, where those silenced by the hegemonic political and the healthcare systems found ways to position themselves critically to the status quo. In this sense, therapies like Bach Flowers became a political practice that contests hegemonic power. Finally, the persistence of these practices until today shows the continuity of the circumstances that originated them. Este artículo se basa en los resultados de mi investigación de doctorado sobre prácticas solidarias de medicina integrativa en dos centros no gubernamentales de atención primaria ubicados en las comunas de Recoleta e Independencia de Santiago de Chile. Los centros son dirigidos por profesionales de la salud con formación en medicina social-comunitaria. Trayectorias histórico-políticas y personales llevaron a estos profesionales a transitar desde la salud comunitaria previa al golpe de estado de 1973 a prácticas de atención primaria en postdictadura donde el componente político-comunitario se desarrolla a través de terapias no-convencionales; entre ellas las Flores de Bach, las cuales desarrollaré con mayor profundidad. Me baso en la filosofía política de Jacques Rancière y en la antropología médica crítica de Hans Baer para argumentar que, en dicha transición, terapias como las Flores de Bach se transforman en una práctica de desacuerdo político, toda vez que son parte de una atención primaria no convencional donde aquellos silenciados por el sistema hegemónico, tanto político como de salud, encuentran formas críticas de posicionarse ante el estatus quo. Finalmente, la permanencia de estas prácticas de salud hasta la actualidad da cuenta de la continuidad de las condiciones que les dieron origen.