Violence due to skin color in basic education in Chile: ¿the problem of the meaning of action?
Violencias por el color de la piel en la enseñanza básica en Chile: ¿el problema del sentido de la acción?
Author
Guajardo , Gabriel
Full text
https://revistadeantropologia.uchile.cl/index.php/RCA/article/view/6772810.5354/0719-1472.2022.67728
Abstract
The article addresses violence due to skin color in elementary schools in Chile from the anthropological perspective of violence. The methodology applied was qualitative through 9 discussion groups of school actors (parents, students, and teachers) from 25 schools in 10 urban local governments of the Metropolitan Region in 2014. The issue of violence based on skin color emerges, spontaneously, in students and teachers at private schools. In municipal schools and private school parents, the issue is absent. Common sense is a cultural boundary for violent acts based on skin color ("annoying" and "discriminating by color") that produce and reproduce hierarchies and sufferings among students. These acts are delegitimized and their recognition in everyday school life is not possible. There is no change projected within the school, nor a protection or help nor a demand for transformation. The change of this situation of violence is oriented according to the individual decisions in the private education market, with the possible new risks or the repetition of violence due to the color of the skin. El artículo aborda las violencias por el color de la piel en las escuelas de enseñanza básica en Chile desde la perspectiva antropológica de las violencias. La metodología fue cualitativa mediante 9 grupos de discusión de actores escolares (apoderados, estudiantes y docentes) de 25 escuelas de 10 comunas urbanas de la Región Metropolitana en 2014. El tema de la violencia por el color de piel emerge, de un modo espontáneo, en los estudiantes y profesores de escuelas privadas. En las escuelas municipales y los apoderados de escuelas privadas, el tema está ausente. El sentido común es un límite cultural para los actos violentos basados en el color de la piel (“molestar” y “discriminar por el color”) que producen y reproducen jerarquías y sufrimientos entre estudiantes. Estos actos son deslegitimados y se imposibilita su reconocimiento en la vida cotidiana escolar. No se proyecta un cambio al interior de la escuela, tampoco una protección o ayuda ni una demanda de transformación. El cambio de esta situación de violencia se orienta según las decisiones individuales en el mercado de la educación privada, con los eventuales nuevos riesgos o la repetición de la violencia por el color de la piel.