• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • AUS. Arquitectura, Urbanismo y Sustentabilidad
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • AUS. Arquitectura, Urbanismo y Sustentabilidad
  • View Item

Bioclimatic analysis tools and communication in the teaching/learning of the architectural project

Herramientas bioclimáticas de análisis y comunicación en la enseñanza/aprendizaje del proyecto arquitectónico

Author
Rodríguez-Potes, Lizeth

Padilla-Llano, Samuel

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/aus/article/view/6689
10.4206/aus.2021.n29-11
Abstract
This work reviews the use of five types of tools used for the bioclimatic analysis of the architectural project through research-based pedagogical practices. The tools discussed were: Simulation devices, specialized measurement tools, and thermal perception surveys, comfort indexes, diagrams or charts, and bioclimatic simulation software. The sample was taken from two second-year university courses, with emphasis on bioclimatic architecture. The outcomes revealed that the graphic and calculation tools were those most accepted by students. The software involved some difficulties, while the interpretation and communication of the project’s outcomes revealed more obstacles that need to be overcome. In sum, the use of these tools is critical in architecture pedagogy and the expectation is for this exercise to guide the development of learning methodologies.
 
Este trabajo revisa el uso de cinco tipos de herramientas utilizadas para el análisis bioclimático del proyecto arquitectónico a través de prácticas pedagógicas orientadas desde la investigación. Las herramientas analizadas fueron: dispositivos de simulación, aparatos de medición especializados y encuestas de percepción térmica, índices de confort, diagramas o cartas y software de simulación bioclimática. La muestra se extrajo de dos cursos universitarios de segundo año con énfasis en arquitectura bioclimática. Los resultados evidenciaron que las herramientas gráficas y de cálculo fueron las más aceptadas por los estudiantes. La utilización del software supuso algunas dificultades, mientras que la interpretación y la comunicación de los resultados en el proyecto evidenció mayores obstáculos por superar. En síntesis, el uso de estas herramientas es fundamental en la enseñanza de la arquitectura y se espera que este ejercicio permita guiar la construcción de metodologías para su aprendizaje.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB