Selective use of color: A teaching strategy in an initial course of the Architecture program
Uso selectivo del color: Una estrategia didáctica en un curso inicial de la carrera de arquitectura
Author
Folga, Alejandro
Abstract
It is usually understood that color is a graphic resource that allows a greater degree of realism in any representation. However, in the teaching-learning processes typical of the first years of the Architecture program, this figurative possibility is often detrimental to the critical and reflective capacity of the students. On the contrary, the selective or restricted use of color implies a greater commitment to what is represented, since it requires a capacity for synthesis and forces a choice that needs arguments. This article presents a pedagogical experience, developed in a curricular course, the objective of which is to promote control strategies of chromatic aspects in graphic representations of architecture projects. Se suele entender que el color es un recurso gráfico que permite mayor grado de realismo en la representación. Sin embargo, en los procesos de enseñanza-aprendizaje propios de los primeros años de la carrera de Arquitectura, esta posibilidad figurativa muchas veces va en detrimento de la capacidad crítica y reflexiva de los estudiantes. Por el contrario, el uso selectivo o restringido del color implica mayor compromiso con lo representado, ya que exige capacidad de síntesis y obliga a una elección que debe ser argumentada. En este artículo se presenta una experiencia pedagógica, desarrollada en un curso curricular, cuyo objetivo es promover estrategias de control de los aspectos cromáticos en representaciones gráficas de proyectos de arquitectura.