• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • AUS. Arquitectura, Urbanismo y Sustentabilidad
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • AUS. Arquitectura, Urbanismo y Sustentabilidad
  • View Item

University model and teaching practices: An introspective glance to eight Chilean architecture schools

Modelo universitario y prácticas docentes: Una mirada introspectiva de ocho escuelas de arquitectura chilenas

Author
Barrientos Díaz, Macarena

Araneda Gutiérrez, Claudio

Goycoolea Prado, Roberto

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/aus/article/view/6776
10.4206/aus.2022.n31-13
Abstract
This article shows the outcomes of a research on the current status of architect training in Chile. Interviews made in eight architecture schools reveal the reactions and/or attempted adjustments facing the challenges posed by these times of deep transformations. The answers helped establish an informed status of stakeholder perceptions and perspectives concerning their own schools, as well as an updated vision of the discipline’s training in Chile. In addition, the study reveals the strong need for an introspective and critical view of our teaching practices. The unprecedented challenges faced by architectural training since the bologna Agreement –compounded by systematic social crises and the current global pandemic– are an opportunity we must learn how to take. To a large extent, the discipline’s sustainability over time depends on this.
 
Este artículo presenta los resultados de una investigación desarrollada en torno al estado actual de la formación del arquitecto en Chile. Mediante entrevistas realizadas al interior de ocho escuelas de arquitectura, fue posible conocer las reacciones y/o adaptaciones ensayadas frente a los desafíos de estos tiempos de profundas transformaciones. A partir del análisis de las respuestas, se logró establecer un estado informado de las percepciones y perspectivas que los propios protagonistas tienen de sus respectivas escuelas y un panorama actualizado de la formación disciplinar en Chile. Además, se constata cuán necesario es realizar una mirada introspectiva y crítica de nuestro quehacer docente. Los inéditos desafíos que se vienen presentando para la formación en arquitectura desde el Acuerdo de Bolonia –agudizados por crisis sociales sistemáticas y actualmente por la pandemia global– constituyen una oportunidad que debemos saber aprovechar. En gran medida, de ello dependerá la sostenibilidad disciplinar en el tiempo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB