Assessment of the extend of epidemiological software used at two primary care centers of the Valdivia Province, during 2004
Nivel de utilización de software epidemiológico en dos centros de salud primaria de la Provincia de Valdivia, 2004
Author
Céspedes, Manuel
Torres, Cristina
Marín, Francisco
Gómez, Jorge
Abstract
Within the framework of the Chilean Health Reform, it is critical to assess the current situation of primary care centers specifically concerning the state of human skills, the use of the available computational epidemiological surveillance tools and the appraisal of such tools by the health team.The present study is quantitative, cross-sectional and descriptive in nature, and it has been developed at the Primary Care Center of the city of Los Lagos, and at the Valdivia Outpatient Clinic, during the second semester of 2004, using a survey method.The results showed a low level of knowledge and a poor use of epidemiological software, with 50.7% expressing not having some of such programs available. The best levels of informatics knowledge were evidenced among the management. Additionally, there were no statistically significative differences between both care centers in spite of their dissimilar geographic location and technology availability (p En el marco de la reforma de salud chilena, es imprescindible investigar la situación actual en la que se encuentran los centros de atención primaria con respecto al nivel de competencias, uso y valoración que el propio equipo de salud le otorga a las herramientas de vigilancia epidemiológica computacional existentes.Este estudio es de tipo cuantitativo, transversal y descriptivo, desarrollado en el centro de atención primaria de la ciudad de Los Lagos, y en el Consultorio Externo Valdivia, durante el segundo semestre de 2004, a través de la aplicación de encuestas.Los resultados muestran un bajo nivel de conocimientos y uso de software epidemiológico, con un 50,7% que refiere no haber tenido a disposición algunos de estos programas. También se evidenció que el grupo que presenta mejor nivel de conocimiento informático es el de directivos, además de no encontrar diferencias estadísticamente significativas entre ambos centros de atención a pesar de su ubicación geográfica y disponibilidad de tecnología (p