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Indicadores trazadores de gestión hospitalaria: revisión, análisis y propuesta

dc.creatorTorres, Carolina
dc.creatorAlvarado, Nelly
dc.date2005-01-01
dc.date.accessioned2022-07-14T16:28:56Z
dc.date.available2022-07-14T16:28:56Z
dc.identifierhttps://revistasaludpublica.uchile.cl/index.php/RCSP/article/view/20118
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/197943
dc.descriptionInstitutions delivering medical care services have had to take upon themselves a continuous and permanent position of adapting to changes, be it toward their users, toward technological changes and variations in clinical practice, as well as to their own financial sustenance. In consequence, decision making has become complex with the increase in the quantity, variety and types of results of health interventions. At the same time, an infinite  volume of measuring of resources, processes, results and impact of such actions has been created, without the existence, at present, of an absolute agreement regarding the usefulness, validity or reliability of these measurings. A conceptual revision of health characteristics and indicators (both bibliographic and through interviews), a bibliographic investigation of national and international experiences, and a discussion and definition of dimensions of planning management indicators for the Davila Clinic, were carried out in the framework of its working plan for the year 2003. Five dimensions for: technical quality, effectiveness, efficiency, insurance relations and user relations, were defined. For each one of these, the revision of experiences showed a distribution of indicators of 58.6%. 9. 7%, 45.2%, 3.2%, and 22.6% respectively, while the local analysis presented a distribution of 37.4%, 0.0%, 17.14%, 22.9%, and 22.9% respectively, which resulted to be concordant with the greater prevalence of technical quality indicators. On the other hand, local indicators of user and insurance relations stand out, dimensions which were only slightly approached or not approached in other experiences. Finally, suggestions for a working proposal in this setting, to be developed within the institution, are being given close attention.en-US
dc.descriptionLas instituciones prestadoras de servicios de atención médica han debido asumir una postura de adaptación continua y permanente a los cambios, ya sea frente a sus clientes, al recambio tecnológico y a las variaciones de la práctica clínica, como a su propia sustentabilidad financiera.En consecuencia, la toma de decisiones se ha complejizado con el aumento de la cantidad, variedad y tipos de resultados de las intervenciones sanitarias. Al mismo tiempo se ha creado un infinito volumen de mediciones de recursos, procesos, resultados e impacto de tales acciones, sin que exista hoy un consenso absoluto respecto de la utilidad, validez o confiabilidad de tales mediciones. Se realizó una revisión conceptual de definiciones y características de indicadores en salud (bibliográfica y entrevistas), una investigación bibliográfica de experiencias nacionales e internacionales, y una discusión y definición de dimensiones de indicadores trazadores de gestión para la Clínica Dávila, en el marco de su plan de trabajo del año 2003. Se definieron 5 dimensiones: calidad técnica, efectividad, eficiencia, relación con seguros y relación con usuarios.Para cada una, la revisión de experiencias mostró una distribución de indicadores de 58,6%, 9, 7%, 45,2%, 3,2% y 22,6% respectivamente, mientras que el análisis local presentó una distribución de 37,4%, 0,0%, 17,14%, 22,9% y 22,9% respectivamente, el que resultó concordante con la mayor prevalencia de indicadores de calidad técnica. Por otra parte, destacan los indicadores locales de relación con usuarios y seguros, dimensiones poco o nada abordadas en otras experiencias. Finalmente, se realizan sugerencias para una propuesta de trabajo en este ámbito para ser desarrollada al interior de la instituciónes-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Medicina, Universidad de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistasaludpublica.uchile.cl/index.php/RCSP/article/view/20118/21285
dc.sourceRevista Chilena de Salud Pública; Vol. 9 Núm. 2 (2005); p. 96-102es-ES
dc.source0719-5281
dc.source0717-3652
dc.subjectHealth indicatorsen-US
dc.subjecthospital managementen-US
dc.subjecthospital usersen-US
dc.subjectIndicadores en saludes-ES
dc.subjectgestión en saludes-ES
dc.subjectusuarioses-ES
dc.titleIndicators for hospital planning management. revision, analysis and proposalsen-US
dc.titleIndicadores trazadores de gestión hospitalaria: revisión, análisis y propuestaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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