Qualitative approach on the incorporation of the Iintercultural health in the curriculum of universities in Chile related to indigenous areas.
Abordaje cualitativo sobre la incorporación del enfoque de salud intercultural en la malla curricular de universidades chilenas relacionadas con zonas indígenas
Author
Painemilla, Adalguisa
Sanhueza Cruzat, Gabriel
Vanegas López, Jairo
Full text
https://revistasaludpublica.uchile.cl/index.php/RCSP/article/view/2860710.5354/0719-5281.2013.28607
Abstract
In Chile, the Intercultural Health is an emerging issue. There are about thirteen peoples, of which only eight are recognized and valued by the Indigenous Law 19.253. These are the Aymara, Quechua, Atacama, Rapa Nui, Koya, Kaweshkar, Yamana and Mapuche. In turn, these areas are public and private universities that offer different careers in health human resources preparing different in these areas. Therefore, the incorporation of intercultural health in the curriculum of universities is relevant. To learn about this, he raised a qualitative study to know whether or not incorporated into the curriculum or programs of study in the institutions of the Council of Rectors of Chilean Universities who provide health careers such as nursing, kinesiology, medicine, Nutrition and Obstetrics in 8 universities in Regions I, IX, XV and Metropolitan Region. In conclusion, only one university has incorporated the Intercultural Health approach. Some colleges provide for this focus on program objectives is still insufficient development as a concept and practice. En Chile, la Salud Intercultural es un tema emergente. Existen alrededor de 13 pueblos originarios, de los cuales solo ocho están reconocidos y valorados por la Ley Indígena 19.253. Estos son los aymara, quechua, atacameño, rapanui, koya, kawésqar, yamana y mapuche. A su vez, en estas áreas existen universidades públicas y privadas que ofrecen diferentes carreras en el área de la salud, preparando diferentes recursos humanos en estas zonas. Por tanto, la incorporación de la salud intercultural en la malla curricular de las universidades resulta relevante. Este estudio cualitativo se plantea conocer si la salud intercultural está o no incorporada dentro de la malla curricular en las instituciones del Consejo de Rectores de Universidades Chilenas que imparten carreras de la salud, como enfermería, kinesiología, medicina, nutrición y obstetricia en ocho universidades en las regiones primera, novena, decimoquinta y Metropolitana. Solo una universidad de ellas tiene incorporado el enfoque Salud Intercultural. Algunas universidades contemplan este enfoque en los objetivos de los programas aunque su desarrollo como concepto y como práctica es insuficiente.