Justice, equality, disability:: A reflection from "the capabilities approach" and the theory of justice of John Rawls
Justicia, igualdad, discapacidad:: una reflexión desde el "enfoque de las capacidades" y la teoría de la justicia de John Rawls
Author
Torres, Hugo Fabián
Córdova Molina, Diego
Full text
https://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/3571110.5354/0719-5346.2014.35711
Abstract
In this paper we sought to investigate the problem of citizenship in relation to people with disabilities. To achieve this objective, a theoretical analysis was based on political theory and specifically of Rawls (1979), of the capabilities approach of Sen (1999) and Nussbaum (2007) using as floor and only from the analysis the concept of “Equal Opportunities”.
This concept alone is not sufficient to grant citizenship to people with disabilities. This is why it was necessary to unite the approach of equal opportunities by Rawls (1979) with capabilities approach by Sen (1999), based on the performance of individuals and in the stimulation of talent each of them.
Through a qualitative and inductive methodology it was concluded that cooperation is necessary for the capability approach is appli- cable in social terms; and that people are inherently unequal, however, society is unfair that these inequalities imply inequalities talent. The difference principle can progress in rectifying these inequalities establishing that redistribution is not only a physical matter, but may also be expressed in quotas, opportunities, access and positions. En este paper se buscó investigar el problema de la ciudadanía en relación a las personas con discapacidad. Para lograr este obje- tivo se hizo un análisis conceptual a partir de la teoría política y específicamente de La teoría de la justicia (Rawls, 1979), y desde el enfoque de las capacidades, más específicamente, de los textos Un nuevo examen de desigualdad (Sen,1999) y Las fronteras de la justicia”(Nussbaum,.2007), utilizando como piso y solo para partir el análisis el concepto de “Igualdad de Oportunidades”. Este concepto por sí solo no es suficiente para otorgarles ciudadanía a las personas con discapacidad. Es por esto que fue necesario unir el enfoque de igualdad de oportunidades de Rawls (1979) con el de las capacidades de Sen (1999), basado en el funciona- miento de los individuos y en la estimulación de cada talento de ellos. A través de una reflexión teórico-conceptual se pudo concluir que la cooperación es necesaria para que el enfoque de las capaci- dades sea aplicable en términos sociales; y que las personas son desiguales por naturaleza, no obstante, en sociedad es injusto que esas desigualdades de talentos impliquen desigualdades sociales. El principio de la diferencia puede avanzar en rectificar dichas desigualdades estableciendo que la redistribución no es únicamente una cuestión material, sino que también puede expresarse en cupos, oportunidades, accesos y posiciones.