• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Terapia Ocupacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Terapia Ocupacional
  • View Item

The challenge of training: a reflection from practice as trainer occupational therapists

El desafío de formar: una reflexión desde la práctica como formadora de terapeutas ocupacionales

Author
Apablaza, Marcela

Full text
https://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/38156
10.5354/0719-5346.2015.38156
Abstract
Career training has been a widely studied challenge throughout history, in line with social and economic transformations worldwide. In this scenario, the formation of occupational therapists face the challenge to reflect on existing curricula, confronting the duality between technical rationality, scientific knowledge and the complexity of the current challenges that the profession confronts. In this article, I problematize the formation of occupational therapists through the self-study methodology, which seeks to investigate the reflexivity process of the practice itself. To do this, I use the reflective thought perspective, in the context of training of occupational therapists students and their immersion in the practical field. From thetrainer position, I analyze the key constraints that stress reflective thinking, practice and teaching methodologies implemented for the development of reflection in and on practice. Finally, from the model of Schön new epistemology (2010), I propose an integrated approach between what Smith (1991) and Korthagen (2010) proposed as a contribution to the teaching of profession.
 
La formación de profesionales ha sido una preocupación ampliamente estudiada y cambiante a lo largo de la historia, en correspondencia con las transformaciones sociales y económicas a nivel mundial. En este escenario, la formación de terapeutas ocupacionales se ve tensionada a reflexionar en torno a los curriculum existentes, enfrentándonos a la dualidad entre la racionalidad técnica, el saber científico y la complejización de los actuales desafíos que encara la profesión. En este artículo, problematizo la formación de terapeutas ocupacionales a partir de la metodología de self-study, la cual busca indagar sobre el proceso de reflexividad de la propia práctica. Para ello, empleo la perspectiva de pensamiento reflexivo, en un contexto de formación de estudiantes de terapia ocupacional y su inmersión en el campo práctico. Desde la posición de formadora, analizo las condicionantes claves que tensionan el pensamiento reflexivo, las prácticas y metodologías de enseñanza implementadas para el desarrollo de la reflexión en y sobre la práctica. Finalmente, a partir de la nueva epistemología de Schön (2010), propongo un modelo integrado entre la propuesta de Smith (1991) y Korthagen (2010) como contribución a la enseñanza de la profesión.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB