Imaginaries of childhood and criminalized adolescence in Occupational Therapy process
Imaginarios de infancia y adolescencia criminalizada en procesos de Terapia Ocupacional
Author
Ramírez Cifuentes, Génesis Belén
Herrera Álvarez, Patricio Antonio
Quezada Clavería, Rocío de los Ángeles
Perrier Olguín, Romina Andrea
Sepúlveda Prado, Rodrigo Fernando
Full text
https://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/4941310.5354/0719-5346.2019.49413
Abstract
The purpose of the next research is to analyze from a critical perspective the criminalized childhood imaginary of occupational therapists who works in psychosocial prevention programs and closed treatment centers, whose users are criminalized children and adolescents with and without criminal sanction, in order to know the implications of this issue has in the praxis of the profession.
Metodology: It was used the in-depth interviews and discourse analysis as a qualitative research methodology. Subsequently was realized a categories analysis of contents to descry the explicit and implicit conceptualization in the narrative for explore the childhood imaginaries of the seven interviewed occupational therapists.
Results: The childhood and teenage stage is referred to as exploratory, complex and fundamental for the constitution of the adult personality. The imaginaries are associated with the construct of delinquency with a series of situations that can lead the child and adolescent to be linked to this activity (familism, school dropout, scant support from the public institutions, the neoliberal system, consumerism). The prevention centers carry out interventions in everyday spaces and promote instances of occupational participation, meanwhile in closed centers mainly activities are focused on social and labor reintegration are carried out.
Discussion: There is a diversity of perspectives regarding to the interventions, existing significant differences between imaginaries of those occupational therapist who work in contexts of sanctioned population and those who do not. The government limitations greatly restrict the interventions, expectations and projections, confronting the imaginary with the proposed in the international declaration of child rights. La siguiente investigación tiene por propósito analizar desde una perspectiva crítica los imaginarios de terapeutas ocupacionales que trabajan con niños, niñas y adolescentes criminalizados/as en programas de prevención de riesgo psicosocial, programas con y sin sanción penal, esto con el objetivo de conocer las implicancias que estas perspectivas tienen en la praxis de la profesión.
Metodología: Se realizaron entrevistas en profundidad a siete terapeutas ocupacionales, para desarrollar un análisis categorial de contenidos y explorar los imaginarios de infancia a través de la narrativa de estos mismos.
Resultados: La etapa infanto adolescente es referida como exploratoria, compleja y fundamental para la constitución de la personalidad adulta. Los imaginarios se asocian al constructo de delincuencia con una serie de situaciones que pueden llevar al niño, niña y adolescente a vincularse con esta actividad (familismo, deserción escolar, escaso apoyo de instituciones públicas, sistema neoliberal, consumismo). Los centros de prevención, realizan intervenciones en espacios cotidianos y promueven instancias de participación ocupacional, mientras que en centros cerrados se realizan principalmente actividades enfocadas en la reinserción sociolaboral.
Discusión: Existe diversidad de perspectivas en torno a las intervenciones, existiendo diferencias significativas entre imaginarios de quienes trabajan en contextos de población sancionada y los que no. Las limitaciones gubernamentales coartan de sobremanera las intervenciones, expectativas y proyecciones, confrontando a los imaginarios con lo propuesto en la declaración internacional de los derechos del niño y de la niña.