STUDENT PERCEPTIONS OF BIOETHICS EDUCATION IN THREE UNIVERSITY OF CHILE ALLIED HEALTH DEPARTMENTS
Percepción estudiantil sobre formación bioética en pregrado, en tres escuelas de la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile
Author
Rueda Castro, Laura
Arancibia Salvo, Claudia
Niño Moya, Rosa
Full text
https://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/5199910.5354/0719-5346.2018.51999
Abstract
Objectives: we intend to describe how undergraduates majoring in Speech & Language Therapy, Obstetrics and Occupational Therapy, appreciate their Bioethics courses.
Methodology: descriptive, cross-sectional, study; a survey was designed and applied to
147 students from Schools of: 29,9% Speech & Language Therapy, 42,2% from Obstetrics, and 18,4% from Occupational Therapy. Items inspected topics such as students’ attitudes and perception of their learning process outcomes after completing Bioethics courses, as well as Bioethics’ relevance for professional practice.
Results: data were analyzed descriptively. 99,3% of surveyed students strongly agree or agree in considering Bioethics as useful. 85% of surveyed students reported regularly using Bioethics guidelines in their clinical practice.
Conclusions: Students from the three surveyed majors perceive Bioethics courses as useful and highly relevant within clinical contexts. Curricular-design processes should consider a more practical approach when implementing Bioethics courses for to-be health professionals. Objetivos: describir la percepción estudiantil en las carreras de Fonoaudiología, Obstetricia y Terapia Ocupacional respecto a la formación bioética en pregrado y su aplicabilidad al inicio de su experiencia práctica profesional.
Método: estudio descriptivo transversal; se diseñó y aplicó una encuesta a 147 estudiantes, correspondiendo un 29,9% a la Escuela de Fonoaudiología, 42,2% a la Escuela de Obstetricia y 18,4% a la Escuela de Terapia Ocupacional. Las aseveraciones fueron dirigidas a indagar sobre: conocimientos, actitudes y aplicabilidad de los conocimientos en el ámbito clínico asistencial. Se realizó análisis estadístico simple de frecuencia.
Resultados: 99,3% de los estudiantes encuestados refiere que está muy de acuerdo y de acuerdo con la relevancia de esta formación bioética, 85% reconoce estar muy de acuerdo y de acuerdo en utilizar regularmente sus conocimientos de bioética en la práctica clínica.
Conclusiones: los estudiantes de las tres carreras, perciben muy relevante la formación en bioética durante el pregrado y de alta aplicabilidad en el contexto clínico. En el actual proceso de innovación curricular se sugiere que la enseñanza bioética de futuros profesionales de la salud, tenga un enfoque más práctico orientado a lo clínico.