Analysis of environmental contextual factors in relation to Occupational performance. Inclusion from the perspective of people with disabilities, in Mar del Plata, Argentina, during 2017–2018
Análisis de factores contextuales ambientales en relación al desempeño ocupacional. La inclusión desde la perspectiva de personas en situación de discapacidad en la ciudad de Mar Del Plata, Argentina durante el período 2017–2018.
Author
Campisi, Maria
Fernández, Verónica
Full text
https://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/5253610.5354/0719-5346.2019.52536
Abstract
The objective of this research was to analyze the environmental contextual factors that are linked to the occupational performance of people
with disabilities in the areas of work / study and leisure time / leisure; and from these results to understand their experiences of social inclusion.
An exploratory and descriptive cross-sectional design was proposed, using a qualitative methodology that allowed analyzing, comprehensively
and interpretively, the perspective of the subject studied from particular scenarios. The study group, selected for convenience, was made up of
twenty people with disabilities, whose ages ranged between 19 and 60 years. The data was obtained through standardized unscheduled interviews.
The most outstanding results indicate that there are environmental, physical and social contextual factors that interfere in the autonomous
occupational performance of the people of the group studied; especially architectural barriers, absence of technological aid devices, lack of
compliance with current legislation, and in some cases, the negative attitudes of people in the immediate environment, whether educational
or community. From the subjective experiences reported, the sense of inclusion emerges as the ability to feel productive and autonomous under
equal conditions. Several lines are open to continue research, linked to each of the factors studied and the conception of inclusion. La presente investigación tuvo como objetivo analizar los factores contextuales ambientales que se vinculan al desempeño ocupacional de personas en situación de discapacidad en las áreas trabajo/estudio y tiempo libre/ocio; y a partir de estos resultados comprender sus vivencias de inclusión social. Se propuso un diseño transversal exploratorio y descriptivo, empleando una metodología cualitativa que permitiera analizar, comprensiva e interpretativamente, la perspectiva del sujeto estudiado a partir de escenarios particulares. El grupo de estudio, seleccionado por conveniencia, se conformó de veinte personas en situación de discapacidad, cuyas edades oscilaron entre 19 y 60 años. Los datos se obtuvieron a través de entrevistas estandarizadas no programadas. Los resultados más destacados indican que existen factores contextuales ambientales, físicos y sociales que interfieren en el desempeño ocupacional autónomo de las personas del grupo estudiado; especialmente barreras arquitectónicas, ausencia de dispositivos tecnológicos de ayuda, falta de cumplimiento de legislación vigente, y en algunos casos las actitudes negativas de las personas del entorno inmediato, ya sea educativo como comunitario. De las experiencias subjetivas relatadas emerge el sentido de inclusión como la capacidad de sentirse productivo y autónomo en igualdad de condiciones. Quedan abiertas varias líneas para continuar investigando, vinculadas a cada uno de los factores estudiados y a la concepción de inclusión. Español