Possible Approaches to Occupational Therapy in the sexual education of children, adolescents and young people Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender
Posibles Abordajes de Terapia Ocupacional en la educación sexual de niños, adolescentes y jóvenes Lesbianas, Gay, Bisexuales y Transgéneros
Author
Marchant Castillo, Jose Ignacio
Full text
https://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/5341110.5354/0719-5346.2019.53411
Abstract
Sexuality is presented as a taboo from heteronormal society, so the implications that sexual education can have in the various areas of occupation of children, adolescents and young people have been neglected. Leading to situations of occupational injustices, which would lead to a negative impact on the development and mental health of the child-youth population, due to abuse due to their sexual orientation, identity and / or gender expression in their main contexts of participation. Objective: Identify and publicize the possible approaches of occupational therapy in the sexual education of children, adolescents and young lesbians, gay, bisexual and trans. Methodology: A narrative bibliographic review is carried out in scientific databases; Pubmed, Ebsco, psycinfo, Medline (Ovid), BEIC, OTseeker and Cochrane. Results and analysis: 120 articles related to the subject are obtained, leaving 6, after the application of the inclusion and exclusion criteria. Conclusion: The need to have
occupational therapists in educational institutions trained in the sexual area is highlighted, as they promote occupational justice, avoiding difficulties that impact on the mental health and quality of life of the child-youth population with sexual diversity , through interventions based on interest, dialogue, reflection and active participation, focusing on the real needs of the population, integrating new technologies, in order to grant them significant physical, social and virtual environments in which to learn. La sexualidad se presenta como un tabú desde la sociedad heteronormada, por lo que las implicancias, que la educación sexual, puede tener en las diversas áreas de ocupación de niños/as, adolescentes y jóvenes se han dejado de lado. Conllevando a situaciones de injusticias ocupacionales, que propiciarían un impacto negativo en el desarrollo y la salud mental de la población infanto-juvenil, a causa de maltratos por su orientación sexual, identidad y/o expresión de género en sus principales contextos de participación. Objetivo: Identificar y dar a conocer los posibles abordajes de terapia ocupacional en la educación sexual de niños/as, adolescentes y jóvenes lesbianas, gay, bisexuales y trans.
Metodología: Se realiza una revisión bibliográfica narrativa en bases de datos científicas; Pubmed, Ebsco, psycinfo, Medline (Ovid), BEIC, OTseeker y Cochrane. Resultados y análisis: Se obtienen 120 artículos relacionados al tema, quedando 6, tras la aplicación de los criterios de inclusión y exclusión. Conclusión: Se pone de manifiesto la necesidad de poseer terapeutas ocupacionales en instituciones educativas, capacitados en el área sexual, pues promueven la justicia ocupacional, evitando dificultades que impactan en la salud mental y la calidad de vida de la población infanto-juvenil con diversidad sexual, por medio de intervenciones basadas en el interés, el dialogo, la reflexión y participación activa, centrándose en las necesidades reales de la población, integrando las nuevas tecnologías, con el fin de otorgarles ambientes físicos, sociales y virtuales significativos en los cuales aprender.