Development of an estructured procedure of clinical observations of the sensory modulation and the performance of two clinical samples of children with and without tactile defensiveness
Desarrollo de un procedimiento estructurado de observación clínica de la modulación táctil y desempeño de dos muestras clínicas de niños con y sin defensividad táctil
Author
Calderón Larrain, Daniel Esteban
Full text
https://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/5631910.5354/0719-5346.2020.56319
Abstract
Tactile defensiveness is one of the first sensory integration dysfunctions described by Jean Ayres. However, for the diagnosis, evaluation procedures based on the observation of the child's performance are lacking, and instead, parents' reports are usually used almost exclusively through sensory questionnaires.
Based on several theoretical foundations, a structured procedure of clinical observations of tactile modulation was designed and structured, consisting of two games with exposure to tactile stimuli, which was applied in the context of private clinical practice, recording their observations in clinical records.
Through an analysis guideline of 29 items of dichotomous response, 83 clinical records were retrospectively examined, from a clinical population of children with and without tactile defensiveness, aged 2 to 11 years. The results of a sample of children with tactile defensiveness were compared with another one of children without tactile defensiveness, through descriptive statistics and non-parametric tests.
The performance of children with tactile defensiveness has statistically significant differences in comparison with children without tactile defensiveness in the observation procedure studied. In addition, this instrument can contribute to the diagnostic process of tactile defensiveness, through the accounting of indicators to suggest the diagnosis, or the specific identification of some of them that would be more relevant. La defensividad táctil es una de las disfunciones de integración sensorial que fueron tempranamente descritas por Jean Ayres. Sin embargo, para su diagnóstico se carece de instrumentos de evaluación basados en la observación del desempeño del niño, y en cambio, se suele utilizar casi exclusivamente el reporte de los padres por medio de cuestionarios sensoriales.
Basado en diversos fundamentos teóricos se diseñó y estructuró un procedimiento estructurado de observación clínica de la modulación táctil, compuesto por dos juegos con exposición a estímulos táctiles, el cual fue aplicado en contexto de práctica clínica privada, registrándose sus observaciones textualmente en fichas clínicas.
Por medio de una pauta de análisis de 29 ítems de respuesta dicotómica, se examinaron retrospectivamente 83 fichas, de una población clínica de niños con y sin defensividad táctil, de 2 a 11 años de edad. Se comparó los resultados de una muestra de niños con defensividad táctil con otra de niños sin defensividad táctil, por medio de estadística descriptiva y pruebas no paramétricas.
El desempeño de niños con defensividad táctil estadísticamente difiere de manera significativa del de niños sin defensividad táctil en el procedimiento de observación estudiado. Además, este instrumento puede contribuir con el proceso diagnóstico de defensividad táctil, por medio de la contabilización de indicadores para sugerir el diagnóstico, o de la identificación específica de algunos de ellos que serían más relevantes.
Metadata
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