Revolution or reform? Announcements, policies and commitments awaiting educational reform
¿Revolución o reforma? Anuncios, medidas y compromisos a la espera de la reforma educacional
Author
Berner, Heidi
Bellei, Cristián
Full text
https://revistapolitica.uchile.cl/index.php/RP/article/view/1727510.5354/0719-5338.2011.17275
Abstract
This paper discusses the fulfillment of the government’s programme and otherpresidential commitments in the education sector. The central argument is thatthe first year of the Piñera government was marked by systemic problems and alack of political narrative capable of motivating prioritization. The governmenthas spoken of policy packages, new educational reforms, and even a revolution ineducation. Nevertheless recent policies contain major omissions, and constituteneither a coherent nor balanced educational reform strategy. Going forward, itseems the government will face an overloaded agenda in education due to itsown internal deficiencies and the way in which negotiations with the oppositionhave been carried out thus far. Este artículo discute el cumplimiento del programa de gobierno y otros compromisos presidenciales en relación a las políticas en materia educacional. La línea argumental se centra en que el primer año del gobierno de Sebastián Piñera se caracterizó por problemas de sistematicidad y la ausencia de un relato ordenador. Se ha hablado de paquetes de medidas, de una nueva reforma educacional e incluso de una revolución en educación. Sin embargo, las políticas recientes contienen importantes omisiones y no constituyen una estrategia coherente ni balanceada de reforma educacional. Hacia adelante se prevé que el Gobierno enfrentará una sobrecarga de su agenda en educación debido a las deficiencias de ésta y a la forma en que se ha negociado hasta ahora con la oposición.