• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Revista 180
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Revista 180
  • View Item

WEFTS AND MURMURS IN THE STORIES OF LATIN AMERICAN ART EXHIBITIONS

TRAMAS Y MURMULLOS EN LAS HISTORIAS DE LAS EXPOSICIONES DE ARTE LATINOAMERICANO

Author
varas, paulina

godoy, francisco

Full text
http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/977
10.32995/rev180.Num-48.(2021).art-977
Abstract
This text proposes a review of some landmarks exhibitions of Latin American art, and at the same time the construction of identity categories of some artistic practices of the sixties and seventies. Based on a review of the histories of exhibitions such as “Global Conceptualism” (New York, 1999) or “Heterotopías. Medio siglo sin-lugar: 1918-1968” (Madrid, 2001), and of art centers such as CAYC (Centro de Arte y Comunicación de Buenos Aires), denominations that they help to map a web of relationships that operate as legitimizing marks of a quota of difference from the countries of the former peripheries. The text proposes the importance of reviewing all those details that were shaping, for example, the notion of ideological conceptualism that were unmarked from its initial logic, dated at a specific time and continued to operate in expository logics after more than twenty years. Finally, it is proposed to pay attention to the wefts and murmurs that have formed a solid platform for legitimizing some discourses of power in the history of Latin American art exhibitions.
 
El presente texto propone una revisión de algunos hitos expositivos de arte latinoamericano, y a la vez la construcción de categorías identitarias de algunas prácticas artísticas de los años sesenta y setenta. Sobre la base de una revisión de las historias de exposiciones como “Global Conceptualism” (Nueva York, 1999) o “Heterotopías...” (Madrid, 2001), y de centros de arte como el CAYC (Centro de Arte y Comunicación de Buenos Aires), se reastrean denominaciones que ayudan a mapear una trama de relaciones que operan como marcas legitimadoras de una cuota de diferencia de los países de las experiferias. El texto propone la importancia de revisar todos aquellos detalles que conformaron, por ejemplo, la noción de conceptualismo ideológico, los cuales fueron desmarcados de su lógica inicial, fechada en un momento específico y siguieron operando en lógicas expositivas después de más de veinte años. Finalmente, se propone prestar atención a las tramas y los murmullos que han configurado una sólida plataforma de legitimación de algunos discursos de poder en la historia de las exposiciones de arte latinoamericano.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB