WEFTS AND MURMURS IN THE STORIES OF LATIN AMERICAN ART EXHIBITIONS
TRAMAS Y MURMULLOS EN LAS HISTORIAS DE LAS EXPOSICIONES DE ARTE LATINOAMERICANO
Author
varas, paulina
godoy, francisco
Full text
http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/97710.32995/rev180.Num-48.(2021).art-977
Abstract
This text proposes a review of some landmarks exhibitions of Latin American art, and at the same time the construction of identity categories of some artistic practices of the sixties and seventies. Based on a review of the histories of exhibitions such as “Global Conceptualism” (New York, 1999) or “Heterotopías. Medio siglo sin-lugar: 1918-1968” (Madrid, 2001), and of art centers such as CAYC (Centro de Arte y Comunicación de Buenos Aires), denominations that they help to map a web of relationships that operate as legitimizing marks of a quota of difference from the countries of the former peripheries. The text proposes the importance of reviewing all those details that were shaping, for example, the notion of ideological conceptualism that were unmarked from its initial logic, dated at a specific time and continued to operate in expository logics after more than twenty years. Finally, it is proposed to pay attention to the wefts and murmurs that have formed a solid platform for legitimizing some discourses of power in the history of Latin American art exhibitions. El presente texto propone una revisión de algunos hitos expositivos de arte latinoamericano, y a la vez la construcción de categorías identitarias de algunas prácticas artísticas de los años sesenta y setenta. Sobre la base de una revisión de las historias de exposiciones como “Global Conceptualism” (Nueva York, 1999) o “Heterotopías...” (Madrid, 2001), y de centros de arte como el CAYC (Centro de Arte y Comunicación de Buenos Aires), se reastrean denominaciones que ayudan a mapear una trama de relaciones que operan como marcas legitimadoras de una cuota de diferencia de los países de las experiferias. El texto propone la importancia de revisar todos aquellos detalles que conformaron, por ejemplo, la noción de conceptualismo ideológico, los cuales fueron desmarcados de su lógica inicial, fechada en un momento específico y siguieron operando en lógicas expositivas después de más de veinte años. Finalmente, se propone prestar atención a las tramas y los murmullos que han configurado una sólida plataforma de legitimación de algunos discursos de poder en la historia de las exposiciones de arte latinoamericano.