TIME, EVENT AND PLACE. PERSPECTIVE ANALYSIS OF THE WORK "BLUE TERRACE LOS ANGELES MARCH 8TH 1982" BY DAVID HOCKNEY
INSTANTE, ACONTECIMIENTO Y LUGAR. ANÁLISIS PERSPECTIVO DE LA OBRA “BLUE TERRACE LOS ANGELES MARCH 8TH 1982” DE DAVID HOCKNEY
Author
Leon Luque, José Ignacio
Full text
http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/85610.32995/rev180.Num-49.(2022).art-856
Abstract
The study that we undertake from the work "Blue Terrace Los Angeles 8th 1982" by David Hockney, is motivated by the fascination caused by the combination of Polaroid snapshots or reflex photographs that the artist developed in this type of works, called Joiners, consisting of multiple photographic images composed around a motif, an operation through which it is attempted to create and communicate about the perception for space and time (De ARCH, 2016). The introduction of mismatches in distances, differences in points of view, and frames between takes for a given subject, presents the temporal display in the recomposed image, questioning the instantaneous nature of the photograph. This specific work presents an opportunity to study the perspective restitution of the photographic images that compose it, since the analysis is approached as projections in the frame plane to reveal Hockney's performance in the face of this motif. El estudio que emprendemos a partir de la obra “Blue Terrace Los Angeles March 8th 1982” de David Hockney, está motivado por la fascinación que nos provoca la combinación de instantáneas Polaroid o fotografías Réflex que el artista desarrolló en este tipo de obras denominadas Joiners, consistentes en múltiples imágenes fotográficas compuestas en torno a un motivo, operatoria mediante la cual se intenta crear y comunicar sobre la percepción del espacio y el tiempo (De ARCH, 2016). La introducción de descalces en las distancias, diferencias de puntos de vista y encuadres entre tomas para un motivo determinado, presenta el despliegue temporal en la imagen recompuesta, cuestionando la instantaneidad de la fotografía. Esta obra específica ofrece la oportunidad de estudiar la restitución perspectiva de las imágenes fotográficas que la componen, toda vez que el análisis se aborda como proyecciones en el plano de cuadro para develar la performance de Hockney frente a este motivo.