HACER(NOS)FUEGO: A CURATORIAL PROPOSAL IN PROGRESS
HACER(NOS)FUEGO: UNA PROPUESTA CURATORIAL EN CURSO
Author
Croxatto Díaz, Bernardita Maria
Blesa Cábez, Elena
Chacón Bernal, Carolina
Ibañez Figueroa, Isabel
Villegas G., Luisa
Mongan, Guillermina
Muñoz, Maria jose
Tasara Sanchéz, Sofía
Full text
http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/98810.32995/rev180.Num-48.(2021).art-988
Abstract
This text focuses on different artistic/curatorial practices that, since the late 1980s, have proposed possible responses to the stagnation of institutions and their incapacity to dialogue —from the art system— with conjunctural socio-political processes in the territories of Abya Yala. We make an approach to these situated practices based on G. Pollock's notions of virtuality, D. Haraway's encounter and fabulation, and S. Rivera Cusicanqui's ch'ixi. In them we highlight different poetic/political operations that function as antecedents to propose an artistic/curatorial practice in the present, which we have called Hacer(nos) fuego. The aim of the project is to tension, among others, the following questions: What kind of artistic/curatorial operations can we expect today, in the context of social and pandemic outbursts? In what space-time and with what methodologies could artistic events take place and give rise to other epistemologies? Este texto se detiene en distintas prácticas artísticas/curatoriales que, desde finales de los años ochenta, han propuesto posibles respuestas al anquilosamiento de las instituciones y su imposibilidad de dialogar —desde el sistema del arte— con procesos sociopolíticos coyunturales en territorios de Abya Yala. A partir de las nociones de virtualidad de G. Pollock, encuentro y fabulación de D. Haraway, y lo ch’ixi de S. Rivera Cusicanqui, nos aproximamos a estas prácticas situadas. En ellas destacamos distintas operaciones poéticas/políticas que funcionan como antecedentes para proponer una práctica artística/curatorial en el presente, que hemos llamado Hacer(nos) fuego. Esta busca tensionar, entre otras, las siguientes preguntas: ¿Qué tipo de operaciones artístico/curatoriales podemos pensar hoy, en el contexto de los estallidos sociales y pandémicos? ¿En qué espacio-tiempo y con qué metodologías pueden ocurrir acontecimientos artísticos que den lugar a otras epistemologías?