CULTURAL TECHNIQUES AND AESTHETIC TACTICS FOR A NEW NATURAL CONTRACT. TOWARDS A THIRD SPACE FROM SOUTHERN SENSIBILITIES
TÉCNICAS CULTURALES Y TÁCTICAS ESTÉTICAS PARA UN NUEVO CONTRATO NATURAL. HACIA UN TERCER ESPACIO DE CONOCIMIENTO DESDE SENSIBILIDADES AUSTRALES
Author
Trujillo Osorio, Nicolás Alejandro
Cotoras Straub, Dusan
Full text
http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/96510.32995/rev180.Num-48.(2021).art-965
Abstract
In the current political-environmental crisis context, the disconnection between the scientific representation of the crisis and its situated understanding becomes a central problem, which has raised reflections on the socio-epistemic conditions of the representation. Faced with this disconnection, sociology and philosophy of science have proposed a new type of agreement or “natural contract” between the environment and human practices for the coexistence in a common world. What could such a new natural contract involve? What forms can it take in our local scenario? This article describes the problem of the representational crisis and analyses two cases located in Magallanes and the Chilean Antarctica Region, which undertake this problem from non-academic knowledge spaces that operate from the crossroads between art and science: Natural History Museum Río Seco and the Liquenlab Art Laboratory. Section 1 introduces the problem of the representational crisis from a medial and socio-technical approach. Section 2 describes the context of the Magallanes and Chilean Antarctica region as a geopolitically figured territory based on scientific representations. Section 3 describes the case studies as "cultural techniques". To do so, we analyze the institutional identity, the curatorial interests, the socio-technical conditions and the aesthetic production techniques of these new spaces of knowledge. In particular, we propose the concept of "aesthetic tactics" to interpret the socioepistemic effects of both cases, distinguishing four structural components: composition, operation, scale, materiality. Section 4 concludes that the situated understandings of the representations and scientific knowledge of both cases contribute to generating a new contract between nature and society, from the calculated imbrication of artistic and scientific cultural techniques, with which they manage to establish aesthetic tactics to return on the political and socio-technical conditions of the representation. En la actual crisis político-medioambiental, la desconexión entre la representación científica de la crisis y su comprensión situada se ha convertido en un problema central, suscitando una reflexión en torno a las condiciones socioepistémicas de representación. Frente a esta desconexión, se ha propuesto desde la sociología y la filosofía de la ciencia pensar un nuevo tipo de acuerdo o “contrato natural” entre el entorno y las prácticas humanas para la convivencia en un mundo común. ¿En qué podría consistir un nuevo contrato natural? ¿Qué formas puede adoptar en nuestro escenario local? Este artículo describe el problema de la crisis representacional y analiza dos casos situados en la Región de Magallanes y Antártica Chilena, que asumen esta tarea desde espacios de conocimiento no-académicos, que operan desde el cruce entre arte y ciencia: el Museo de Historia Natural Río Seco y el Laboratorio de arte Liquenlab. La sección 1 introduce el problema de la crisis representacional desde un enfoque medial y sociotécnico. La sección 2 describe el contexto de la Región de Magallanes y Antártica Chilena como un territorio geopolíticamente figurado a partir de representaciones científicas. La sección 3 refiere los casos de estudio como “técnicas culturales”. Para ello, se analiza la identidad institucional, las condiciones sociotécnicas, los intereses curatoriales y las técnicas de producción estética de estos nuevos espacios de conocimiento. En particular, se propone el concepto de táctica estética para interpretar los efectos socioepistémicos de ambos casos, distinguiendo cuatro componentes estructurales: composición, operación, escala, materialidad. La sección 4 concluye que las comprensiones situadas sobre las representaciones y conocimientos científicos de ambos casos contribuyen a generar un nuevo contrato entre naturaleza y sociedad, desde la imbricación calculada de técnicas culturales artísticas y científicas, con las que logran establecer tácticas estéticas para volver sobre las condiciones políticas y sociotécnicas de representación. A esto se le llama un tercer espacio de conocimiento, forjado a partir de sensibilidades australes.