El ferrocarril transandino : un desastre financiero de cien años que todavía atrae a los inversores
Author
Thomson, Ian
Abstract
The Transandine railway, which ran between Los Andes (Chile) and Mendoza (Argentina), was conceived in the 1870s to be inaugurated in 1910, basically because the terms of the concessions were not enough of an incentive for potential investors. Once put into service it was proven that the doubts of the bankers were justified, as the Railroad was never commercially profitable, not only because of operational and climatic difficulties, but also institutional. In order to avoid the stoppage of the trains once the government guarantees of minimum profitability had expired, both companies were nationalized, but in the 1980s they did not gave more support to the Railroad; the last trains ran in 1984. Despite this, 20 years later the governments of both countries announced the tender for the reconstruction of the Transandine Railway, in circumstances where profitability prospects do not seem better than a hundred years earlier. El ferrocarril Transandino, que corrió entre Los Andes (Chile) y Mendoza (Argentina) se concibió en la década de 1870 para inaugurarse en 1910, debido básicamente a que los términos de las concesiones no eran suficiente aliciente para los posibles inversionistas. Una vez puesto en servicio se probó que las dudas de los banqueros eran justificadas, y el Ferrocarril nunca fue comercialmente rentable, no solo por dificultades operativas y climáticas, sino también institucionales. Para evitar la paralización de los trenes una vez vencidas las garantías gubernamentales de rentabilidad mínima, ambas empresas fueron estatizadas, pero en el decenio de 1980 no dieron más sustento al Ferrocarril; los últimos trenes circularon en 1984. A pesar de ello, 20 años después los gobiernos de ambos países anunciaron la licitación de la reconstrucción del Ferrocarril Transandino, en circunstancias que las perspectivas de rentabilidad no parecen mejores que cien años antes.