FEMALE MAYORS WHO TWEET: A STUDY OF THE DIGITAL COMMUNICATIONS OF SPANISH FEMALE MAYORS DURING ELECTORAL PERIODS
ALCALDESAS TUITERAS: UN ESTUDIO DE LA COMUNICACIÓN DIGITAL DE LAS REGIDORAS ESPAÑOLAS EN TIEMPOS ELECTORALES
Author
Cáceres, Karina
Full text
https://revistapolitica.uchile.cl/index.php/RP/article/view/6155310.5354/0719-5338.2019.61553
Abstract
More than 70% of the mayors of provincial capitals in Spain are men. Until the 2019 elections, in Spain there were only13 female mayors in provincial capitals: Ada Colau (Barcelona), Lara Méndez (Lugo), Concepción Gamarra (Logroño), Gema Igual (Santander), Milagros Tolón (Toledo), Clara Luquero (Segovia) and Amparo Marco Gual (Castellón), Emma Buj (Teruel), María del Pilar Zamora (Ciudad Real), María Elena Nevado (Cáceres), Manuela Carmena (Madrid), María Isabel Ambrosio (Córdoba) and Marta Madrenas (Girona). How do these mayors communicate on Twitter? Is there a feminist or gender-sensitive agenda in their communication? This paper analyses the use of Twitter of 13 female mayors during the last local election of 2019. Two main objectives guided this research: 1) to assess the communication style that female mayors use in their Twitter accounts, and 2) to identify their key communication issues and, if any, to what extent they publish content related to a feminist agenda or gender perspective. Más de un 70% de los alcaldes de capitales de provincia en España son hombres. Hasta las pasadas elecciones de 2019 en España había 13 alcaldesas que ocupaban los consistorios de las capitales de provincia: Ada Colau (Barcelona), Lara Méndez (Lugo), Concepción Gamarra (Logroño), Gema Igual (Santander), Milagros Tolón (Toledo), Clara Luquero (Segovia) y Amparo Marco Gual (Castellón), Emma Buj (Teruel), María del Pilar Zamora (Ciudad Real), María Elena Nevado (Cáceres), Manuela Carmena (Madrid), María Isabel Ambrosio (Córdoba) y Marta Madrenas (Girona). ¿Cómo comunican estas alcaldesas en Twitter? ¿Existe una agenda feminista o con perspectiva de género en su comunicación? Este paper analiza el uso de Twitter de 13 alcaldesas de las capitales de provincias españolas durante la última campaña electoral local de 2019. Dos son los objetivos que guían esta investigación: 1) describir el estilo de comunicación que las alcaldesas tienen en sus perfiles de Twitter y 2) identificar los principales temas de comunicación y, si existiera, hasta qué punto publican contenido relacionado a una agenda feminista o con perspectiva de género.