• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Salud Pública
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Salud Pública
  • View Item

Towards a participatory strategy (on and) for mental health: school for comm unity mental health monitors in La Pintana

Hacia una estrategia de participación en y para la salud mental: escuela de monitores en salud mental comunitaria La Pintana

Author
Encina, Esteban

Minoletti, Alberto

Full text
https://revistasaludpublica.uchile.cl/index.php/RCSP/article/view/44927
10.5354/0719-5281.2016.44927
Abstract
The article presents the development and preliminary evaluation of the School for Monitors in Community Mental Health, a pioneering initiative implemented in the Santiago Municipality of La Pintana since 2011 to promote community participation in public health through the training of community mental health monitors. Preliminary data on graduation rates, school attendance, and satisfaction are presented, along with a SWOT analysis. Furthermore, the conditions needed for the establishment of a project of this nature are detailed, with a focus on the tripartite coordination between the Community Mental Health Center (COSAM), University, and community organizations. Limitations and future projections of this initiative are discussed, emphasizing the benefits of community participation for the mental health and well-being challenges currently facing Chile.
 
El artículo presenta el desarrollo y evaluación preliminar de la iniciativa Escuela de Monitores en Salud Mental Comunitaria, iniciativa pionera implementada desde 2011 en la comuna de La Pintana de Santiago, orientada a promover la participación comunitaria en salud pública a través de la formación de monitores en salud mental comunitaria. Se describen datos preliminares relativos a tasas de graduación, adherencia a la escuela, encuestas de satisfacción y análisis FODA. Asimismo, se detallan las condiciones para el levantamiento de un proyecto de esta naturaleza, con foco en la articulación tripartita entre el Centro de Salud Mental (COSAM), la Universidad y las Organizaciones Comunitarias. Se discuten las limitaciones y proyecciones de esta iniciativa, enfatizando los rendimientos que la participación comunitaria comporta para los desafíos de la salud mental y el bienestar en el Chile contemporáneo.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Hacia una estrategia de participación en y para la salud mental: escuela de monitores en salud mental comunitaria La Pintana 

    Encina, Esteban; Minoletti, Alberto. Revista Chilena de Salud Pública; Vol. 20 Núm. 2 (2016); p. 91-100
  • Ergonomic evaluation of mental workload and psychosocial risk factors of jobs in proffesional, technical and administrative staff of a private centre for mental health rehabilitation 

    Aguirre Martínez, Rosario. Revista Chilena de Terapia Ocupacional; Núm. 10 (2010): Diciembre; Pág. 85 -97
  • Collective Participation as Mental Health: Questions and Alternatives to Policies in Mental Health in Chile 

    Encina, Esteban. Revista Mad; Núm. 30 (2014); 131-147
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB