• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Salud Pública
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Salud Pública
  • View Item

Association between educational level and sexual health of Chilean youth between 15 and 29 years of age

Asociación entre nivel educativo y salud sexual de jóvenes chilenos de 15 a 29 años

Author
Yáñez-Urbina, Cristopher

Full text
https://revistasaludpublica.uchile.cl/index.php/RCSP/article/view/67049
10.5354/0719-5281.2021.67049
Abstract
The sexual health of young people can be impeded or hampered in their development by educational barriers. This paper analyses an educational barrier for the development of sexual health in young Chileans between 15 and 29 years of age: educational level. A secondary analysis of the Ninth Youth Survey of the National Institute of Youth was carried out, consisting of descriptive analysis, association of variables through the Chi-square test and the calculation of Odds Ratio. The results indicate that those who have complete or incomplete basic educa¬tion tend not to use contraceptive methods in the last sexual intercourse, have low levels of knowledge about the forms of HIV infection, and higher levels of violence in the relationship. The need to extend the coverage of sex education programs to provide quality education that allows greater sexual well-being in young people is discussed.
 
La salud sexual de jóvenes puede verse impedida o dificultada en su desarrollo por barreras educativas. Este artículo analiza una barrera educativa para el desarrollo de la salud sexual de jóvenes chilenos entre 15 y 29 años: el nivel educativo. Se realizó un análisis secundario de la Novena Encuesta Joven del Instituto Nacional de la Juventud, consistente en análisis descriptivos, asociación de las variables a través de la prueba Chi-cuadrado y el cálculo de Odds Ratio. Los resultados indican que quienes tienen estudios de enseñanza básica completa o incompleta tienden a no usar métodos anticonceptivos en la última relación sexual, tienen bajos niveles de conocimiento sobre las formas de transmisión de VIH, y más altos niveles de violencia en la pareja. Se discute la necesidad de extender la cobertura de los programas de educación sexual para brindar una educación de calidad que permita un mayor bienestar sexual en jóvenes.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Validation of the Sexual Inhibition/Sexual Excitation Scales-Short Form (SIS/SES-SF) 

    Moyano, Nieves; Sierra, Juan. Terapia Psicológica; Vol. 32, Núm. 2 (2014); 87-100
  • Case study on intergenerational intrafamily child sexual abuse in a program of reparation for severe mistreatment and sexual abuse 

    Pegueroles Encina, Yeraldin; Peralta Barría, Teresa. Pensamiento y Acción Interdisciplinaria; Vol. 3 Núm. 1 (2017): Pensamiento y Acción Interdisciplinaria; 30-54
  • Building on my Sexual Identity: Significance of the First Sexual Experiences of a Middle-school Immigrant ("Mazahua") Girl, in Mexico City 

    Lara López, Ana Laura. Revista Austral de Ciencias Sociales; Núm. 22 (2012); 55-83
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB