Is there an international regime for the defense and promotion of democracy?
¿Existe un régimen internacional para la defensa y promoción de la democracia?
Author
Klaveren, Alberto van
Full text
https://revistaderechopublico.uchile.cl/index.php/RDPU/article/view/3093910.5354/rdpu.v0i77.30939
Abstract
The defense and promotion of democracy represents a basic concern of the foreign policy of many actors in the international system, including the United States, the European Union and several countries and regional groupings in the rest of the world. In the Americas, the Organization of American state (OAS) adopted in 2001 the Interamerican Democratic Charter, an instrument which constitutes the core of the “Interamerican Democratic Regime” and which pretends to promote and defend the full enforcement of democracy in the region. To what extent these interests and initiatives embody a new international regime?
The article concludes that the promotion of democracy is part of a Western liberal political tradition and, consequently, its universalization and transformation in a global regime will depend on the, by now unlikely, expansion of this tradition in the rest of the world. As long as there are different notions about what represents a legitimate and just political order, not only at the global but also at the regional level, it will be difficult to speak of a precise and effective international regime for the defense of democracy. La defensa y promoción de la democracia constituye una preocupación central de la política exterior de muchos de los actores del sistema internacional, como Estados Unidos, la Unión Europea y diversos países y agrupaciones regionales en el resto del mundo. En el continente americano, la Organización de Estados Americanos (OEA) adoptó en el año 2001 la Carta Democrática Interamericana, instrumento que constituye el núcleo central del “Régimen Democrático Interamericano” y que pretende promover y defender la plena vigencia de la democracia en las Américas. ¿Hasta qué punto estos intereses e iniciativas configuran un nuevo régimen internacional?
El artículo concluye que la promoción de la democracia forma parte de una tradición política liberal y occidental y que por consiguiente su universalización y transformación en un régimen global dependerá de la, por ahora poco probable, expansión de esa misma tradición al resto del mundo. Mientras ello no suceda y mientras subsistan distintas concepciones de lo que constituye un orden justo y legítimo en materia política, no sólo a nivel global sino que también a nivel regional, resultará difícil hablar de un régimen internacional preciso y efectivo para la defensa de la democracia.