Show simple item record

Acuerdos extrajudiciales antimonopólicos y principio de eficiencia

dc.creatorValdés Prieto, Domingo
dc.date2014-12-29
dc.date.accessioned2022-08-23T17:03:29Z
dc.date.available2022-08-23T17:03:29Z
dc.identifierhttps://revistaderechopublico.uchile.cl/index.php/RDPU/article/view/35667
dc.identifier10.5354/rdpu.v0i73.35667
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/203081
dc.descriptionLaw 20,361 modified Decree Law 211 of 1973, empowering the National Economic Prosecutor's Office to sign extrajudicial agreements with the economic agents involved in its investigations, in order to safeguard free competition in the markets. These out-of-court agreements are aimed at the efficiency of the national antitrust system by pursuing the dejudicialization of contentious and non-contentious procedures that could eventually be heard by the Court for the Defense of Free Competition. The aforementioned out-of-court agreements require certain essential elements: i) the agreement, which constitutes the core of the self-composition and with respect to which its out-of-court, preventive, plurilateral, total, solemn nature and endowed with a real and lawful purpose and cause is analyzed, and ii ) the activity of the Court for the Defense of Free Competition which, more than a form of heterocomposition, is, strictly speaking, an act of control and with respect to which the initiative, control and its binding nature are studied.en-US
dc.descriptionLa Ley 20.361 modificó el Decreto Ley 211 de 1973 facultando a la Fiscalía Nacional Económica para suscribir acuerdos extrajudiciales con los agentes económicos involucrados en sus investigaciones, con el objeto de cautelar la libre competencia en los mercados. Estos acuerdos extrajudiciales tienen por finalidad la eficiencia del sistema antimonopólico nacional al perseguir la desjudicialización de los procedimientos contenciosos y no contenciosos que eventualmente podrían ser conocidos por el Tribunal de Defensa de la Libre Competencia. Los mencionados acuerdos extrajudiciales exigen ciertos elementos esenciales: i) el acuerdo, que constituye la médula de la autocomposición y respecto del cual se analiza su carácter extrajudicial, preventivo, plurilateral, total, solemne y dotado de objeto y causa reales y lícitas, y ii) la actividad del Tribunal de Defensa de la Libre Competencia que, más que una forma de heterocomposición es, en estricto rigor, un acto de control y respecto del cual se estudia la iniciativa, el control y el carácter vinculante del mismo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Derecho, Universidad de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistaderechopublico.uchile.cl/index.php/RDPU/article/view/35667/37335
dc.sourceRevista de Derecho Público; No. 73 (2010): 2do semestre; Págs. 221-235en-US
dc.sourceRevista de Derecho Público; Núm. 73 (2010): 2do semestre; Págs. 221-235es-ES
dc.source0719-5249
dc.source0716-0267
dc.subjectAntitrust settlementen-US
dc.subjectFree competitionen-US
dc.subjectNational Economic Prosecutor's Officeen-US
dc.subjectTribunal for the Defense of Free Competition and Efficiencyen-US
dc.subjectAcuerdo extrajudicial antimonopólicoes-ES
dc.subjectlibre competenciaes-ES
dc.subjectFiscalía Nacional Económicaes-ES
dc.subjectTribunal de Defensa de la Libre Competencia y Eficienciaes-ES
dc.titleExtrajudicial antitrust agreements and the principle of efficiencyen-US
dc.titleAcuerdos extrajudiciales antimonopólicos y principio de eficienciaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typePeer-reviewed articleen-US
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record