Show simple item record

Los principios del derecho administrativo sancionador

dc.creatorRomán Cordero, Cristián
dc.date2016-04-11
dc.date.accessioned2022-08-23T17:04:40Z
dc.date.available2022-08-23T17:04:40Z
dc.identifierhttps://revistaderechopublico.uchile.cl/index.php/RDPU/article/view/39912
dc.identifier10.5354/rdpu.v0i69.39912
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/203332
dc.description1. Origins Already in 1859, Santiago Prado, in his Elemental Principles of Chilean Administrative Law, the first book on Administrative Law in Chile and Latin America, recognized sanctioning powers for the Administration, which he considered necessary, if not essential, to obtain compliance from individuals. of his administrative duties. For this famous author, these powers contravened the Rousseauian dogma of the tripartite division of powers, and therefore their attribution could only be exceptional and limited. As an exception, only the law could attribute such powers, which, in his opinion, “delegated” to the Administration powers originally proper to the Courts of Justice. And while limited, the sanctions applicable by the Administration could not exceed the "simple correction or by way of discipline", since those that exceeded the "simple correction", considering their seriousness and harmfulness, should be exclusive and exclusive of the Courts of Justice.en-US
dc.description1. Orígenes Ya en 1859, Santiago Prado, en su Principios Elementales de Derecho Administrativo Chileno, primer libro de Derecho Administrativo en Chile y Latinoamérica, le reconocía a la Administración potestades sancionadoras, las que consideraba necesarias, si no imprescindibles, para obtener de los particulares el cumplimiento de sus deberes administrativos. Para éste célebre autor, dichas potestades contravenían el dogma rousseauniano de la división tripartita de poderes, y por ello su atribución sólo podía ser excepcional y limitada. En tanto excepcional, sólo la ley podía atribuir tales potestades, la cual, en su concepto, “delegaba” a la Administración atribuciones originalmente propias de los Tribunales de Justicia. Y en tanto limitadas, las sanciones aplicables por la Administración no podían exceder la “simple corrección o por vía de disciplina”, pues las que excedían la “simple corrección”, atendida su gravedad y lesividad, debían ser de resorte exclusivo y excluyente de los Tribunales de Justicia.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Derecho, Universidad de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistaderechopublico.uchile.cl/index.php/RDPU/article/view/39912/41481
dc.sourceRevista de Derecho Público; No. 69 (2007): Tomo II; Págs. 24-35en-US
dc.sourceRevista de Derecho Público; Núm. 69 (2007): Tomo II; Págs. 24-35es-ES
dc.source0719-5249
dc.source0716-0267
dc.subjectSanctioning Administrative Lawen-US
dc.subjectPublic Lawen-US
dc.subjectPublic Administrationen-US
dc.subjectCourts of Justiceen-US
dc.subjectDerecho Administrativo Sancionadores-ES
dc.subjectDerecho Públicoes-ES
dc.subjectAdministración Públicaes-ES
dc.subjectTribunales de Justiciaes-ES
dc.titleThe principles of sanctioning administrative lawen-US
dc.titleLos principios del derecho administrativo sancionadores-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record