Which Constitution for which Europe?
¿Qué Constitución para qué Europa?
Author
Ayuso, Miguel
Full text
https://revistaderechopublico.uchile.cl/index.php/RDPU/article/view/4033410.5354/rdpu.v0i67.40334
Abstract
"Christianity or Europe". The title of one of Novalis's most famous works, Christenheit oder Europa, and which has been the subject of plural and -sometimes- contradictory approaches, is a good starting point for the discussion to which these pages would like to contribute. . Because the conjunction that links the two terms can denote difference as well as equivalence. That is, antonyms or synonyms come to express very different historical and conceptual positions. In the second, to say Europe is nothing more than to say Christianity, since Europe is Greek philosophy, Roman law and Christianity; while in the first it comes to personify the revolutionary subversion of the corpus mysticum of the medieval order: it is the Peace of Westphalia and, finally, the French Revolution. It is not easy, therefore, to agree on such sharply opposed positions in terminology and philosophy. "Cristiandad o Europa". El título de una de las obras más famosas de Novalis, Christenheit oder Europa, y que ha sido objeto de aproximaciones plurales y -en ocasiones- contradictorias, es un buen punto de partida para la discusión a cuyo esclarecimiento querrían contribuir estas páginas. Porque la conjunción que enlaza los dos términos, puede denotar diferencia tanto como equivalencia. Esto es, antónimos o sinónimos, vienen a expresar posiciones históricas y conceptuales bien distintas. En la segunda, decir Europa no es sino decir la Cristiandad, pues Europa es la filosofía griega, el derecho romano y el cristianismo; mientras que en la primera viene a personificar la subversión revolucionaria del corpus mysticum del orden medieval: es la Paz de Westfalia y, finalmente, la Revolución francesa. No es fácil, pues, poner de acuerdo posiciones tan tajantemente enfrentadas en la terminología y en la filosofía.