On Transparency, the Right of Access to Public Information and the Duties of Publicity. Your conceptual and practical difference
Sobre la transparencia, el derecho de acceso a la información pública y los deberes de publicidad. Su diferencia conceptual y práctica
Author
Camacho Cepeda, Gladys
Full text
https://revistaderechopublico.uchile.cl/index.php/RDPU/article/view/5125210.5354/0719-5249.2018.51252
Abstract
Public transparency stands as a mechanism of social control that becomes increasingly relevant. The clause of democratic and participatory State that our Constitution recognizes gives sustenance to the right of access to the information, a right that is related and confused with the notion of transparency. The categorical, conceptual and practical difference between advertising, transparency and access to information is not systematically distinguished. In order to understand the system of social control that is being strengthened as an essential component of our institutional framework and to contribute to its improvement, it is necessary to distinguish the different notions that this system closely relates. La transparencia pública se erige como un mecanismo de control social que cobra cada vez más relevancia. La cláusula de Estado democrático y participativo que reconoce nuestra Constitución da sustento al derecho de acceso a la información, derecho que se relaciona y se confunde con la noción de transparencia. No se distingue en forma sistemática la diferencia categorial, conceptual y práctica que hay entre publicidad, transparencia y acceso a la información. A fin de comprender el sistema de control social que se va afianzando como componente esencial de nuestro marco institucional y coadyuvar a su perfeccionamiento es necesario distinguir las distintas nociones que este sistema relaciona estrechamente.