The provisional manager of educational centers in the Chilean school system: Is this technique of administrative intervention useful?
El Administrador Provisional de Establecimientos Educacionales en el Sistema Escolar Chileno: ¿Es útil esta técnica de intervención administrativa?
dc.creator | Rivera Hernández, Carlos | |
dc.date | 2018-12-30 | |
dc.date.accessioned | 2022-08-23T17:12:28Z | |
dc.date.available | 2022-08-23T17:12:28Z | |
dc.identifier | https://revistaderechopublico.uchile.cl/index.php/RDPU/article/view/52046 | |
dc.identifier | 10.5354/0719-5249.2018.52046 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/203965 | |
dc.description | In the present work the main norms of the Law N ° 20,529 (hereinafter, SAC Law) are analyzed, which regulate the figure of the Provisional Administrator of subsidized establishments or who receive contributions from the State. It suggests that the limited legal configuration of said financial controller results in the loss of its normative and practical effectiveness, negatively impacting the administrative and political management of the administrative organs of the sector. In this sense, it is argued that the deficient legislative technique used in the design of this figure of Provisional Administration in school matter, causes that the actors of the school system do not adequately understand its true nature and public purpose. | en-US |
dc.description | En el presente trabajo se analizan las principales normas de la Ley N°20.529 (en adelante, Ley SAC), que regulan la figura del Administrador Provisional de establecimientos subvencionados o que reciban aportes del Estado. Sugiere que la limitada configuración legal del referido interventor deviene en la pérdida de su eficacia normativa y práctica, impactando negativamente en la gestión administrativa y política de los órganos administrativos del sector. En tal sentido, se plantea que la deficiente técnica legislativa empleada en el diseño de esta figura de Administración Provisional en materia escolar, produce que los actores del sistema escolar no comprendan adecuadamente su verdadera naturaleza y finalidad pública. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Derecho, Universidad de Chile | es-ES |
dc.relation | https://revistaderechopublico.uchile.cl/index.php/RDPU/article/view/52046/54829 | |
dc.rights | Derechos de autor 2018 Revista de Derecho Público | es-ES |
dc.source | Revista de Derecho Público; No. 89 (2018): 2do. semestre; 139-161 | en-US |
dc.source | Revista de Derecho Público; Núm. 89 (2018): 2do. semestre; 139-161 | es-ES |
dc.source | 0719-5249 | |
dc.source | 0716-0267 | |
dc.subject | Administrative intervention - Provisional Administrator - legislative technique - normative effectiveness | en-US |
dc.subject | Intervención administrativa - Administrador Provisional - técnica legislativa - efectividad normativa. | es-ES |
dc.title | The provisional manager of educational centers in the Chilean school system: Is this technique of administrative intervention useful? | en-US |
dc.title | El Administrador Provisional de Establecimientos Educacionales en el Sistema Escolar Chileno: ¿Es útil esta técnica de intervención administrativa? | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Peer-reviewed article | en-US |
dc.type | Artículo evaluado por pares | es-ES |