Show simple item record

Luces y sombras en los estudios sobre las mujeres y la música

dc.creatorRamos, Pilar
dc.date2010-08-19
dc.date.accessioned2022-08-23T18:46:35Z
dc.date.available2022-08-23T18:46:35Z
dc.identifierhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/1710
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/204734
dc.descriptionThe Conference “Woman and Music: an Interdisciplinary Gaze” offered an occasion to present a report, a balance sheet of the women and music studies, as well as some proposals. I consider as dark sides of feminist musicology certain issues that can be also regarded as challenges for prospective studies in the future: the persistence of gender discrimination in musical jobs, the discriminatory burden of the women’s music label, the geographic coincidence between the musical canon and the women composers canon and the feminist abuse produced by sociological reductionism. Positive contributions of feminism are of course stronger than its dark sides. They have established a turning point of no return in musicology. I have suggested as avenues of working the interdisciplinarity, the imagination and the study of audiences.en-US
dc.descriptionEl Congreso “Música y mujer: una mirada interdisciplinaria” se brindó como la ocasión de presentar un estado de la cuestión, un balance de resultados en los estudios sobre mujeres y música, así como algunas propuestas. He destacado como sombras cuestiones que pueden considerarse retos para futuros estudios: la persistencia de discriminaciones en las profesiones musicales, el peso marginador de la etiqueta “música de mujeres”, la coincidencia geográfica entre el “canon” de compositoras y el “canon” musical a secas y el abuso feminista que supone el reduccionismo sociológico. Las aportaciones positivas del feminismo son desde luego de mucho más calado que las sombras, de modo que suponen un punto de inflexión y de no retorno en la musicología. Me he permitido sugerir como vías de actuación la interdisciplinariedad, la imaginación y el estudio del público.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/1710/1582
dc.sourceRevista Musical Chilena; Vol. 64 Núm. 213 (2010): Enero-Junio; p. 7 - 25es-ES
dc.source0717-6252
dc.source0716-2790
dc.subjectRenaissanceen-US
dc.subjectmoralsen-US
dc.subjectmusical practiceen-US
dc.subjectsacred musicen-US
dc.subjectsecular musicen-US
dc.subjectErasmus of Rotterdamen-US
dc.subjectidlenessen-US
dc.subjectconverteden-US
dc.subjecthumanismen-US
dc.subjectSpainen-US
dc.subjectrenacimientoes-ES
dc.subjectmorales-ES
dc.subjectmúsica prácticaes-ES
dc.subjectmúsica religiosaes-ES
dc.subjectmúsica profanaes-ES
dc.subjecterasmismoes-ES
dc.subjectocioes-ES
dc.subjectconversoes-ES
dc.subjecthumanismoes-ES
dc.subjectEspañaes-ES
dc.titleLights and Shadows in Women and Music Studiesen-US
dc.titleLuces y sombras en los estudios sobre las mujeres y la músicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record