Clara Schumann, Teresa Carreño, Rosita Renard: Their Female Condition in Their Musical Careers
Clara Schumann, Teresa Carreño, Rosita Renard: la condición de mujer en sus carreras musicales.
Author
Castillo Didier, Miguel
Abstract
Clara Wieck, later Schumann, German, Teresa Carreño, Venezuelan, Rosita Renard, Chilean, have all of them distinguished as some of the most outstanding pianists along a little more than a century, from before the mid 19th century to the mid 20th century. There are parallelisms and contrasts in their lives and careers. But their lives as well as their musical development were strongly affected by facts linked to their condition as women. We have tried to establish these parallels, higlighting particularities and difficulties arising from their condition of women. Clara Wieck, después Schumann, alemana, Teresa Carreño, venezolana, Rosita Renard, chilena, se distinguen como algunas de las más destacadas pianistas a lo largo de un poco más de una centuria, desde algo antes de mediados del siglo XIX a la mitad del XX. Hay paralelismos y también contrastes en sus vidas y sus carreras. Pero tanto el transcurrir de sus existencias como el del quehacer musical al que se dedicaron están marcados por hechos ligados a su condición de mujeres. Tratamos de hacer un paralelo entre sus vidas y entre el desarrollo de sus carreras destacando las particularidades y dificultades que en ambos planos les impuso la condición de mujeres.