Show simple item record

Usando el marco en educación dramática y teatral

dc.creatorO’sullivan, Carmel
dc.creatorFranz, Silke
dc.creatorFagan, Ciara
dc.creatorVillanueva, Catalina
dc.date2022-08-19
dc.date.accessioned2022-08-23T19:57:06Z
dc.date.available2022-08-23T19:57:06Z
dc.identifierhttps://revistateatro.uchile.cl/index.php/TR/article/view/68004
dc.identifier10.5354/0719-6490.2022.68004
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/205366
dc.descriptionIn everyday life, experiences are ‘framed’ or presented from sociological, cultural, political, philosophical, communication, historical, or psychological perspectives, and this has become increasingly prevalent in our digital world dominated by social media. Frames shape the way we interact with and make sense of events depending on how they are presented or experienced by us. Shifting frame can result in changing the viewpoint we hold about our circumstances and help us to interpret and make sense of situations experienced. The term ‘frame’ is widely used in drama in education (DiE) and is usually traced to Goffman’s (1974) sociological conception of frame. In DiE, frame is an important planning and organisational principle and an effective approach to stimulate critical thinking, practice, and evaluation. In this presentation, Prof Carmel O’Sullivan will identify the key tenets of frame and explore how dramatic frame supports participants to identify with a role, take on a point of view associated with that role in a fictional setting, and deal with obstacles they are confronted with (dramatic tension). She will discuss how frame can be deepened to prevent mono-perspectivism and fulfil several functions, such as placing participants in relationship to the dramatic event, increasing affective involvement while also protecting participants through frame distance, creating dramatic tension, and providing new perspectives on issues (Davis, 2014; Eriksson, 2011; Heathcote, 1984).en-US
dc.descriptionEn la vida cotidiana, las experiencias se ‘enmarcan’ o se presentan desde perspectivas sociológicas, culturales, políticas, filosóficas, comunicacionales, históricas o psicológicas, y esto se ha vuelto cada vez más frecuente en nuestro mundo digital dominado por las redes sociales. Los marcos dan forma a la manera en que interactuamos y damos sentido a los eventos según cómo los presentemos o experimentemos. El cambio de marco puede resultar en una modificación del punto de vista que tenemos sobre nuestras circunstancias y ayudarnos a interpretar y dar sentido a las situaciones vividas. El término ‘marco’ se utiliza ampliamente en Drama in Education (DiE) y generalmente se remonta a la concepción sociológica de marco de Goffman (1974). En DiE, el marco es un principio importante de planificación y organización y un enfoque eficaz para estimular el pensamiento crítico, la práctica y la evaluación. En esta presentación, la Profesora Carmel O'Sullivan identifica los principios clave del marco y explora cómo el marco dramático ayuda a los/as participantes a identificarse con un rol, asumir un punto de vista asociado con ese rol en un escenario ficticio y lidiar con los obstáculos a los que se ven enfrentados/as (tensión dramática). Ella discute cómo se puede profundizar el marco para prevenir el mono-perspectivismo y cumplir varias funciones, como colocar a los/as participantes en relación con el evento dramático, aumentar la participación afectiva y al mismo tiempo proteger a quienes participan a través de la distancia del marco, crear tensión dramática y proporcionar nuevas perspectivas sobre los problemas (Davis, 2014; Eriksson, 2011; Heathcote, 1984).es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistateatro.uchile.cl/index.php/TR/article/view/68004/71134
dc.rightsDerechos de autor 2022 Teatroes-ES
dc.sourceTeatro; Núm. 7 (2022): Agosto; pp. 71-83es-ES
dc.source0719-6490
dc.source0719-6482
dc.subjectEducación dramáticaes-ES
dc.subjectmarco dramáticoes-ES
dc.subjecttensión dramáticaes-ES
dc.subjectDorothy Heathcotees-ES
dc.subjectDrama in Educationen-US
dc.subjectdramatic frameen-US
dc.subjectdramatic tensionen-US
dc.subjectDorothy Heathcoteen-US
dc.titleUsing Frame in Drama and Theatre in Educationen-US
dc.titleUsando el marco en educación dramática y teatrales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record